Ordverkstan i Vallentuna skapar skrivglädje

Ordverkstad i Vallentuna kommun. Bild från en övning med ord.

Under våren har ungdomar med funktionsvariation kunnat mötas i en kreativ ordverkstad genom ett lyckat samarbete mellan bibliotek, kulturskola och fritidsverksamhet i Vallentuna kommun.

Anna Fogelberg är ungdomsbibliotekarie i Vallentuna kommun och är en av initiativtagarna till Ordverkstan som arrangerats under våren. Vi ställde några frågor till Anna om samarbetet.

Vad är Ordverkstaden – berätta!

Ordverkstan är ett samarbete mellan biblioteket, kulturskolan och fritidsverksamheten. På tisdagar finns en mötesplats här i Vallentuna kommun som heter Klubb Cosmos och som vänder sig till personer från 13 år och uppåt som har en funktionsvariation. Under våren anordnade vi träffar på Klubb Cosmos där vi varvade skrivande med dramaövningar.

Jag och Anette Fahlcrantz som är dramapedagog stod för innehållet och gjorde olika övningar som ”att plocka ord ur varandras händer” och ”mingla i känslor”. Vi samlade ord med ordloppor eller genom brainstorming. Sedan satte vi samman våra insamlade ord till kortare dikter eller små berättelser. I slutet av varje träff läste vi texterna för varandra och samtalade om vad vi upplevt när vi själva skrivit och vad vi upplevt när vi lyssnat på andras texter.

Hur kom ni på den här idén?

Vi har en funkisfestival i Vallentuna varje år och tanken är att alla enheter inom kulturförvaltningen ska vara delaktiga. I samband med funkisfestivalsarbetet uppkom tanken på att ha skrivarkurs med deltagarna. Jag fick tips om programmet ”Skriv ord som känns” som finns på UR Play och efter att ha sett de filmerna blev vi inspirerade till att göra något liknande. Efter en stunds bollande av idéer landade vi i det som vi kallar för Ordverkstad.

Ni är många som samarbetar: bibliotek, kulturskola och fritids – hur fungerar det?

Samarbetet har fungerat väldigt bra. Alla har varit intresserade och måna om att aktiviteten ska blir så bra som möjligt. Som det ofta är med samarbete – om rätt personer hittar varandra så fungerar samarbetet bra oavsett vilka ingångar man har i arbetet. Personalen på fritidsgården har varit glada över att vi kommit dit och har även deltagit själva i Ordverkstan i mån av tid.

Har du några lärdomar eller tips till andra som vill göra liknande satsningar?

Själv kände jag en viss osäkerhet inför att arbeta med målgruppen funktionsvarierade eftersom jag inte gjort det tidigare. Men efter att ha sett programmet som jag nämner ovan och dessutom tittat på de flesta avsnitten av tv-programmet Lerins lärlingar försvann den rädslan. Jag läste också på om vilka olika funktionsvariationer det finns och satte mig in i frågan på ett nytt sätt vilket gjorde att jag kände en säkerhet som jag inte haft tidigare. Mitt viktigaste råd är att våga testa även om det känns lite läskigt.