Biblioterapi för unga på biblioteket i Österåker

Österåkers bibliotek samarbetar med barnboksförfattaren och kuratorn Linda Wahlund för att ge unga rum för samtal om känslor och mående med boken som terapeut.

Författaren och skolkuratorn Linda Wahlund gick för några år sedan en utbildning i biblioterapi och ville gärna använda sina nya kunskaper för att leda gruppsamtal. När skolan hon arbetade på inte nappade på idén vände hon sig till biblioteket i hemkommunen Österåker.

Österåkers bibliotek satsar på biblioterapi för unga i höst.
Bild: Österåkers bibliotek

”Det är häftigt att uppleva vad som händer i en grupp när man pratar om känslor utifrån en karaktär i en bok. Man vågar ta upp saker och bearbeta känslor. Att vara på biblioteket är också mer fritt från krav än inom skolans ramar. Biblioteket upplevs som mer ofarligt och neutralt och det känns bra att vara där böckerna finns” säger Linda Wahlund.

Under året har Österåkers bibliotek arrangerat författarsamtal med inriktning på biblioterapi och känslor. Utöver det har biblioteket också skapat en samlingssida på webbplatsen med tips på böcker om psykisk ohälsa som riktar sig mot yngre målgrupper.

”Vi har haft två digitala författarsamtal utifrån Lindas böcker varav ett med inriktning på biblioterapi. Samtalen har setts av många och nu är det många som frågar efter Lindas böcker” berättar Mathilda Fitoussy, bibliotekarie på Österåkers bibliotek.

Under hösten fortsätter samarbetet och nu planeras en bokcirkel om läsning som terapi för mellanstadiebarn med medföljande vuxna.

”Bokcirkeln riktar sig till 9-12-åringar och deras vårdnadshavare. Vi kommer att arbeta med högläsning och reflektion kring böckerna och hoppas att vi kommer att kunna ha fysiska träffar” säger Matilda Fitoussy.