Berättelser från Mälaröarna – Ekerö ger ut novellsamling

Under våren drev Ekerö bibliotek en serie digitala skrivarträffar för unga. Gensvaret på träffarna var över förväntan och lockade både deltagare från tidigare skrivarträffar och flera nya deltagare. Biblioteket har nu gett ut en novellsamling tillsammans med de unga skribenterna, som är mellan 10 och 19 år.

Frida Eriksson och Sara Malmer på Ekerö bibliotek har hållit i skrivarträffarna och berättar här mer om den publicerade novellsamlingen Berättelser från Mälaröarna. Läs en tidigare intervju med Frida och Sara här, från februari 2021.

En av novellgrupperna i Ekerö biblioteks skrivarsatsning för unga. Foto: Catharina Norén

Hur har det funkat med de digitala skrivträffarna?

Det har funkat bra! Efter ett tag valde vi att dela upp deltagarna i två olika grupper baserat på ålder eftersom vi hade ett så stort åldersspann, vi behövde anpassa innehållet. Vi har både haft gemensamma digitala avstämningsträffar, men vi har också haft digitala enskilda träffar med nästan alla deltagare där vi kunnat bolla idéer och ge feedback. Vi hade också en digital träff med besök av en förläggare som berättade hur det går till att ge ut en bok och där deltagarna hade möjlighet att ställa frågor. Även om det digitala formatet har funkat så bra var det väldigt roligt att kunna avsluta projektet med ett slutet releaseevent efter stängning på biblioteket, där deltagarna fick bjuda in några gäster samt läsa högt ur sin novell och signera novellsamlingen.

Berätta om novellsamlingen: Vad skriver ungdomarna gärna om? Är det vitt skilda ämnen eller kan ni se några teman som återkommer?

Vi valde att inte ha något tema för att inte begränsa deltagarna och vi har verkligen fått in noveller i alla olika genrer; alltifrån fantasy och skräck till vardag och drömmar. Vi är väldigt stolta över våra skribenter och deras berättelser, det är en otrolig hög nivå och det blev en fantastisk novellsamling!

Omslag till boken Berättelser från Mälaröarna.
Foto: Frida Eriksson

Regionbiblioteket satsar under detta år på fortbildning inom kreativt skrivande och skrivpedagogik. Har ni några tips eller råd till andra bibliotek som vill starta upp skrivcirklar eller arbeta med skrivande i andra aktiviteter?

Man måste ha tålamod! Det tar tid att etablera en skrivverksamhet och man får inte ge upp för tidigt även om det tar några terminer innan man lyckas få ihop en liten grupp. Vi har en väl etablerad skrivverksamhet här på biblioteket, med både skrivarträffar, skrivarläger och skrivarworkshops med olika teman. Till exempel hade vi en draknovellskrivargrupp på höstlovet. Men med den här digitala skrivargruppen lyckades vi fånga in flera barn och ungdomar som inte brukar vara med, som gillar att skriva men som kanske inte tycker det är så kul att skriva i grupp eller helt enkelt bor för långt bort från biblioteket. Det gäller att våga prova!