Språktågets nya webbsidor!

Språktågets sida på vår webbplats har en startsida och fyra undersidor:

På sidan Material finns alla foldrar, gåvokort och affischer som pdf:er för utskrift. Här finns också information om hur man beställer material och beställningsformulär.

På sidan Fortbildning finns filmer med tillhörande samtalsfrågor, förslag på texter att läsa samt länkar. Logopederna Elvira Ashby och Linnéa Anderberg svarar på frågor här också. Använd gärna materialet som fortbildning tillsammans i er arbetsgrupp. Samtala utifrån de samtalsfrågor som finns, eller välj själva frågeställningar att utgå ifrån. Om ni har ett språknätverk i kommunen kan ni kanske använda materialet i det sammanhanget.

Tanken är att vi istället för att erbjuda enstaka fortbildningsdagar om små barns språkutveckling, tillhandahåller fortbildning alla veckans dagar! Bra när alla i en arbetsgrupp inte kan gå på föreläsning samtidigt, och för nyanställda tänker vi. Sidan kommer att uppdateras med mer material så småningom.

På sidan Tips & inspiration från biblioteken finns både tips i kortform med foton, och lite längre berättelser om hur en del bibliotek arbetat med Språktåget.
Här finns också tips på hur biblioteken kan göra för att familjerna som kommer in med sin biljett till Språktåget, ska få ett så bra bemötande som möjligt.

På sidan Frågor & svar om Språktåget har vi besvarat frågor vi fått från biblioteken. I den utvärdering vi gjorde i vintras fick vi in många intressanta förslag och en hel del frågor. De tar vi upp på den här sidan.

Håll tillgodo och hör gärna av er med synpunkter!

Pia Borrman & Lovisa Furendal Berndt