Pandemins påverkan på biblioteken

Med anledning av smittspridningen av Covid-19 har Folkhälsomyndigheten beslutat om skärpta allmänna råd i hela landet.

Under januari 2021 har biblioteken i Stockholms län på olika sätt börjat öppna upp sina verksamheter igen efter en period av stängda lokaler på många håll.

Restriktionerna fortgår och efter vissa otydligheter kring nedstängningar har regeringen och SKR tagit fram förtydliganden kring folkbiblioteksverksamheten. SKR har uppdaterat informationen på sidan Folkbibliotekens verksamhet under coronapandemin och här finns nu information om vad som gäller för stängningar av bibliotek och information om att bedriva digital biblioteksverksamhet.

Det är fortsatt många som arbetar hemifrån och har begränsningar i bibliotekslokalerna. Regionbiblioteket har sammanställt tips på kompetensutveckling som kan göras hemifrån via dator/mobil. Det är föreläsningar, artiklar, poddar och e-tjänster inom en rad ämnen.

Folk och Kultur arrangerar Biblioteksföreningen ett samtal om biblioteken och pandemin lett av Johanna Hansson, ordförande i Biblioteksföreningen och med bland andra Catharina Ek, bibliotekschef i Upplands-Väsby och Christer Nylander, ordförande i kulturutskottet (L).

Måndagen 25 januari 2021 startade de regionala transporterna igen, efter ett uppehåll på grund av regeringens restriktioner vilket påverkade bibliotekens möjligheter att ta emot leveranser. Ordinarie schema gäller tillsvidare. Vid frågor kontakta: regionbiblioteket.kultur@sll.se

Länkar till mer läsning och information från övriga delar av landet:
Biblioteksbladets artikel: FHM: Rådet om stängda bibliotek bröt mot lagen
SKR: Folkbibliotekens verksamhet under coronapandemin
Kungliga biblioteket: Biblioteken under corona – Folkbibliotek
Biblioteksbladets facebookgrupp: Bibliotek i coronakris
Folkhälsomyndigheten: Nationella allmänna råd

Kontakta oss gärna
Om ni vill prata med oss, ställa frågor eller dela med er av idéer – ta gärna kontakt med oss på Regionbibliotek Stockholm. Vi finns tillgängliga via telefon, e-post och digitala möten med er.
regionbiblioteket.kultur@sll.se
Kontaktuppgifter medarbetare