Premiär för ny Läs- och skaparbuss i Värmdö

Nu är Värmdö biblioteks nya Läs- och skaparbuss invigd! Vid premiärturen 10 juni bjöds värmdöborna på makerspace och skapande i olika former.

2018 fick Värmdö bibliotek medel från Kulturrådets Stärkta bibliotek till en Läs- och skaparbuss. Bussen kommer inredas med böcker och erbjuda olika sorters skapande aktiviteter. Regionbiblioteket har ställt några frågor till Ann-Helen Johansson, bibliotekschef på Värmdö bibliotek.

Hur skulle du beskriva er nya buss och hur ska ni använda den?
Bussen är en uppsökande verksamhet för läsande och skapande. Läs- och skaparbussens foliering har formgetts av Magnus Jonsson Szatek som är grafisk formgivare på Kultur och fritidskontoret. Han har verkligen fångat Värmdö bibliotek och Värmdö kommuns själ. Bussens dekoration ger tydligt uttryck för Värmdö som plats och för den värdegrund och verksamhet som jag och alla mina medarbetare på Värmdö bibliotek arbetar för alla dagar, året om.

Varför har ni valt att satsa på en läs- och skaparbuss?
Med bussen kan vi nå fler. Värmdö kommun är en vidsträckt kommun och många som bor här har långt till sitt närmsta bibliotek. Läs- och skaparbussen kommer att användas både som en mobil kulturverksamhet och som ett modernt bibliotek med skapande verksamhet, till exempel makerspace. Bussen kommer att åka till förskolor som ligger långt från biblioteket och planera aktiviteter tillsammans med föreningsliv och olika kommunala enheter, exempelvis Värmdö kulturskola.

Med Läs- och skaparbussen kan vi anordna filmvisningar, sagostunder och musikundervisning. Ambitionen är att uppsöka och besöka andra aktörer. Det kan handla om föreningars träningar och cuper eller havsbad på sommaren, fritidsgårdar, äldreboenden och daglig verksamhet. Bussen kan bli ett spännande inslag på lokala festivaler och arrangemang.

Nu när Läs- och skaparbussen är invigd kommer den att rulla fram i Värmdö med olika aktiviteter framöver. Vad ser du mest fram emot?
Mest av allt ser jag fram emot att få se vår härliga buss ute i alla delar av kommunen och att vi där får möta många både nya och gamla biblioteksbesökare. Jag ser också fram emot spännande nya samarbeten kring bussen. Bussens verksamhet ska vara lyhörd, nyfiken, tillåtande och nyskapande.

Stort grattis till Läs- och skaparbussen och lycka till med er nya uppsökande verksamhet framöver, önskar vi på Regionbibliotek Stockholm!

Bilderna är tagna av Ann-Helen Johansson.

Pressmeddelande Värmdö Kommun 20200506
Värmdös Läs- och skaparbuss rullar in!

Intervjun med Ann-Helen Johansson gjordes av Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm, 20200615.