Boken kommer våren 2020

Home delivery och Take-away är högaktuellt denna pandemivår, och det behöver
inte bara handla om mat. Även biblioteken erbjuder olika alternativ för att uppfylla lagkravet att finns tillgängliga för alla. Utöver alla befintliga och nya digitala lösningar är det många bibliotek som flyttar utanför lokalen. För den som vill erbjuder många möjligheten att hämta reserverade böcker och lämna tillbaka utanför entrén. Ibland kan ett litet minibibliotek slå upp på torget, och en packcykel eller några bokvagnar rullas fram tillsammans med kunnig personal. Om man vill ha ny läsning men inte bör gå in och plocka ihop den kan det bli Take-away, så att bibliotekspersonal gör ett urval som hämtas av låntagaren eller ett ombud utanför bibliotekets väggar. Den traditionella tjänsten Boken kommer har också fått ett uppsving, och flera bibliotek erbjuder nu hemleverans till alla i riskgrupper eller som är över 70 år. Det här är något som också uppmärksammas i media och det ger många positiva kommentarer och hjärtan i sociala medier.

När regionbiblioteket för flera år sedan startade ett utvecklingsarbete kring Boken kommer kunde vi inte veta att skriften som presenterar erfarenheterna skulle landa i en vår så olik alla andra. Men nu är den här, och aktualiteten i bibliotekens uppsökande arbete kunde inte vara större. Anslaget i Berättelsen om Boken kommer är brett, med kartläggning, lokala delprojekt och framåtblickar. En viktig del av skriften består av en studie av Jenny Lindberg, forskare från Bibliotekshögskolan i Borås, som utgår från fokusgrupper och intervjuer med bibliotekspersonal och användare. Välkommen att läsa om och diskutera Boken kommer!