Digitala verktyg i biblioteket – presentationer och länkar

I maj ordnade vi en halvdag om att använda digitala verktyg inom bibliotekens verksamhet. Träffen bestod av två inspirerande föreläsningar, varvat med samtal mellan kollegor från bibliotek i länet. Syftet med dagen var att bidra med tips och inspiration till de som vill komma igång med att använda digitala verktyg och kanaler inom olika aktiviteter på biblioteken. Dagen handlade även om att arbeta med läsfrämjande, mångspråk och barn och unga på flera sätt.

Föreläsarna var bibliotekarierna Anette Helgesson och Linn Holmstedt.
Läs mer om föreläsarna här.

Vad kan ni tänka på som vill komma igång med att använda fler digitala verktyg inom bibliotekets verksamhet och i olika aktiviteter som ni ordnar? Anette Helgesson gav några tips på vägen:

Tips på vägen!

• Våga prova utan att kunna allt!
  • Släpp prestigen!
  • Lär tillsammans!
  • Ändra på vägen!
  • Tänk utanför boxen!
  • Ha ett lekfullt förhållningssätt!
  • Nätverka och samarbeta!

Anette Helgesson: Kom igång med digitala verktyg i biblioteketAnette Helgessons presentation: Kom igång med Digitala verktyg på bibliotek

Linn Holmsteds presentation: Robotar och ritblock

Linn Holmstedts presentation: Robotar och ritblock

Linn Holmstedts tips:
Lista över digitala resurser – För dig som vill jobba med MIK, digitalt skapande och digitalt berättande för barn och unga

Anette Helgesson: Tips på digitala verktyg:

Insatser för digital kompetens på folkbibliotek

Fotoutställningen The End Will Be Good And Happy

Denna halvdag ordnades inom kompetenssatsningen Digitalt först med användaren i fokus.

// Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm