Att bygga relationer med unga

10 oktober, 2017. Det är tidig morgon och ett trettiotal biblioteksmedarbetare från Stockholms län har samlats på Bredängs bibliotek för en träff för dem som arbetar för och med barn och unga på bibliotek. Dagens agenda är innehållsrik och först ut är medarbetarna på Bredängs bibliotek: Per Berg, Maria Lorentzon, Jenny Granberg och Eli Khuri som berättar om ett bibliotek där unga får ta plats.

Bredängs bibliotek gjordes om för något år sedan och inrymmer numera även verksamheten PUNKT127, tidigare en ungdomsverksamhet på Tranströmerbiblioteket. Biblioteket har därför främst barn- och ungdomsfokus. För att vara ett relevant bibliotek för barn och unga ägnar personalen mycket tid på att lära känna dem som kommer till bibblan. Pers, Jennys, Elis och Marias olika intressen, förhållningssätt och kompetenser används i kontaktskapandet. Genom att prata litteratur, spela schack eller spel, chilla eller skoja bygger de relationer med bibliotekets användare.

De har även arbetat aktivt med att lära känna lokalsamhället och är ständigt öppna för nya aktörer att samarbeta med. Barn/unga har möjlighet att vara delaktiga i de aktiviteter och program som händer på biblioteket.

Varje vecka är det bokcirklar, schackklubb, spelfredagar med bräd& TV-spel, filmvisningar och event som till exempel K-popkväll, besök av youtubern Hampus eller öppen scen. Alla aktiviteter är välbesökta. Affischering och sociala medier används för att sprida information men det är den muntliga vägen som ger mest genomslagskraft, vittnar biblioteksmedarbetarna om.

Ibland inträffar det situationer på det välbesökta biblioteket som behöver särskild uppmärksamhet. Personalen har ett gemensamt förhållningssätt kring hur de ska agera. Om det uppstår en situation i biblioteket arbetar de efter fem steg:

• i första hand skapa kontakt med de inblandade
  • ha samtal om det som hänt
  • uppmuntra individernas positiva egenskaper
  • komma överens om vad som gäller på biblioteket
  • om det inte följs tas kontakt med vårdnadshavare

Det är bara vid några enstaka tillfällen som personalen kontaktat vårdnadshavare. ”Vårt förhållningssätt ger en tydlighet och respekt. Att bygga relationer med barn och unga är en investering som ger mer än vi kan ana”, säger en av medarbetarna, ”men framförallt har vi tillsammans med dem skapat en verksamhet som vi är stolta över”.

Cecilia Brisander, Regionbibliotek Stockholm som även tagit korten

Detta är en artikel publicerad även i Länsnytt nr 3-4 2017.