”För hundra år sedan” – att skapa utifrån en historisk bild

Nere i Konsthallen på Nynäshamns bibliotek pågår full aktivitet. Det är dags för nerplockning av sommarens succé. Över 450 elever och lärare från förskolor och skolor i kommunen har varit på visning av utställningen ”För hundra år sedan”. Tusentals besökare från 0 år och uppåt har lekt, läst och lärt på Nynäshamns bibliotek i utställningen som varit öppen 26 juni till 23 september.

Emma Palmér är kultursekreterare på Nynäshamns bibliotek och ansvarar för Bildarkiv och Konsthall. Hon menar att utställningen ”för hundra år sedan” är ett sätt att visa Bildarkivet för allmänheten och samtidigt slå ett slag för lokalhistoria. – Det har varit otroligt roligt att göra efterforskningar och sedan möta alla besökare, säger Emma Palmér. De ställer så spännande frågor och sedan är det så häftigt att de först lyssnar så intensivt för att sedan ge sig in i lek och minnen när vi har pratat klart. Utställningen utgår från bilder från Bildarkivet och är tagna i Nynäshamns kommun kring förra sekelskiftet.

Efter urvalet har personal på Nynäshamns bibliotek fokuserat på fyra områden: skola, arbete, handelsbod och lek. Många timmar av research och idogt arbete med hammare och pensel har resulterat i en utställning fylld med lek- och lärmöjligheter i form av till exempel utklädningskläder, huggkubbe med träyxa, käpphästar, vattenbrunn, våg, korgar för besök i handelsboden, konservburkar och flaskor i trä, skolbänkar med griffeltavlor och många texter och bilder från Bildarkivet. Utställningen skulle dock inte ha kommit till utan bibliotekets låntagare. Vissa låntagare har skänkt gamla skolbänkar och andra har sytt förkläden eller snickrat hönor. Skolor i Nynäshamn kommun har lånat ut skolmaterial.

–Utställningen är en kombination av ambitiös personal, hjälpsamma kommuninvånare och rejält med research, menar Mona-Lisa Lindgren som är tillförordnad bibliotekschef på Nynäshamns bibliotek. Med tusentals besökare har utställningen uppskattats och väckt många tankar och funderingar. Många har gått hem med en extra bok under armen samt med en uppmaning om att fråga tidigare generationer om hur det var förr. – Det är med sorg i hjärtat jag plockar ner utställningen. Det har varit så roligt och uppskattat, menar Mona-Lisa Lindgren. Jag vill verkligen tipsa andra bibliotek i landet om att välja ut en historisk bild från det lokala samhället och skapa något utifrån den bilden.

Fredrik Nordensson, Nynäshamns kommun. Inger Ekbom har tagit korten.

Detta är en artikel publicerad även i Länsnytt nr 3-4 2017.