Ökat läsande med Sommarklubbens poängjakt

Efter några somrar med Kultur i Västs koncept Sommarboken bestämde vi på Bibliotek Vallentuna oss för att utveckla något eget. Vi tror att barn gillar att känna sig utmanade inom rimliga gränser och att de uppskattar att belönas för sina insatser. Därför tog vi fram Sommarklubbens poängjakt.

Det är ett uppdragshäfte med massor av roliga utmaningar i varierande svårighetsgrad, de flesta med koppling till läsning. Genom att läsa, tipsa om böcker, klä ut sig, teckna, skriva brev och mycket annat kunde barnen samla poäng. När de kom upp i 50 poäng fick de en guldbiljett till vår stora fest i augusti. Därefter kunde de som ville fortsätta samla poäng för chans att vinna fina priser. Sommarklubben inleddes med en uppstartsträff i juni. Ett trettiotal barn fick då en introduktion till poängjakten, boktips, fika och Sommarklubbens tygpåse som de fick pynta med textilpennor och bokstavspärlsnoddar.

Under sommaren kunde barnen samla poäng på de sätt de helst ville och där de befann sig. Vi anordnade också pop up-aktiviteter på biblioteket med chans till extra poäng. Den stora finalen var Sommarklubbens fest i slutet av augusti då 40 barn i åldrarna 6-11 deltog i bokolympiad, festlig fika och prisutdelning. Alla barn gick därifrån med varsin bok, några även med ett extra pris för särskilt flitigt deltagande eller kluriga lösningar på uppdragen! Syftet med Sommarklubben var att peppa barn till att läsa – olika sorters böcker, i olika situationer och på olika sätt – och att väcka läsglädje, lekfullhet och aktivt deltagande.

Att döma av utvärderingen från avslutningen och av de kommentarer vi fått från både barnen och deras närstående har Sommarklubben haft önskad effekt. De flesta deltagare har läst mer än vanligt under sommaren och tycker att det har varit roligt och spännande att samla poäng. Även för oss i personalen har Sommarklubben varit en rolig verksamhet där vi har haft mycket kontakt med de deltagande barnen. Vi har redan börjat snickra på nya, roliga utmaningar till nästa års poängjakt!

Anna Fogelberg, Emma Söderblom, Martina Strolz.

Bibliotek Vallentuna

Detta är en artikel publicerad även i Länsnytt nr 3-4 2017.