Guldkant för sommarlediga barn

I början av sommarlovet 19–21 juni hade biblioteket i Salem tre skrivardagar med författaren Ingrid Olsson. Det var tre riktigt roliga och bra dagar för barn och ungdomar. De som deltog var väldigt entusiastiska och ville gärna ha fortsatt några dagar till.

Skrivardagar är inte så ovanligt att bibliotek anordnar men det kostar ganska mycket att anlita en professionell författare och det är inte helt ovanligt att biblioteket måste ta ut en avgift för deltagarna. Det behövde vi inte göra eftersom vi fick del av “sommarlovspengarna” i vår kommun. Sommarlovspengar delas ut av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF. 2017 sökte alla kommuner i Sverige bidraget och bidragssumman som varje kommun har rekvirerat är baserad på antal barn i hushåll med försörjningsstöd i respektive kommun.

Kriterierna för att få del av bidraget är enkla, det är barn i åldersgruppen 6 till 15 år som ska få en möjlighet till sommaraktiviteter och satsningen ska stimulera både flickors och pojkars deltagande, främja integration och skapa nya kontaktytor mellan barn med olika social bakgrund och aktiviteterna ska vara gratis. Man behöver inte ha alla aktiviteter för hela åldersgruppen utan man kan ordna program för till exempel tolv till femtonåringar. Att få vara med och ta del av bidraget från MUCF är en möjlighet för bibliotek att ha aktiviteter som främjar läsande och skrivande och som kanske är kostsamma att anordna.

Det känns också viktigt att visa på att skrivande också är en fritidsaktivitet, lika mycket som att vara med på sportscamp, åka skateboard eller att vara på kurs och lära sig jonglera. Min erfarenhet är att läsning och skrivning lätt glöms bort i erbjudandet av fritidsaktivitet om inte biblioteken påminner om dem. Även nästa år kommer Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor att dela ut sommarpengar till Sveriges kommuner. Kanske ett tips för fler bibliotek? I Salem blev våra politiker i kultur- och fritidsnämnden inspirerade av arbetet med att fördela sommarlovspengarna till olika verksamheter så nu har de skapat en kulturpott och biblioteket kan ordna två författarbesök, ett för mellanstadiet och ett för högstadiet.

Iréne Kulneff, Salems bibliotek

Foto: C. Brisander