Bokbåtens dagbok onsdag 4 oktober 2017

Den här dagen har bjudit på det ena och det andra, både dramatik och trevligheter. Vi började dagen på Möja där skolan kom ombord med alla barn och de var lässugna på nya böcker. Vi fick tillbaka flera lådor från biblioteket i skolan (som är till för alla som bor på Möja) och fick fylla dem igen med ny läsning.

Medan alla var ombord och pratade litteratur och barnböcker och allt möjligt annat så tog vinden tag i en liten tvåårings barnvagn (den var tom!) och flyttade den från en skyddad plats den stod på först. Sedan fick den tydligen en skjuts till och då, plums, åkte den i vattnet. Men det var det ingen som såg! När barnen lämnade Bokbåten så undrade alla vart barnvagnen tagit vägen. Till slut förstod man att den hade farit i plurret.

Kapten Johan och matrosen Anders kom då med en riktigt lång båtshake och fiskade med mycket möda upp barnvagnen från några meters djup! Bra jobbat! Alla nöjda! Utom den lilla flickan vars vantar blev kvar i vattnet. Hon får säkert ett par nya…

Vi åkte vidare till Norra Stavsudda och sedan till Korsö. Där var det som vanligt massor av glada läsare som kom ombord. På Korsö blev de jätteglada när vi kunde plocka fram alldeles nya böcker som de tänkte beställa till våren, bland annat ”Den underjordiska järnvägen”.

Och så är det ju Kanelbullens dag, och vad fick vi om inte ett stort fat med hembakta bullar! Tack till Britt på Korsö som kom med dessa godsaker! De var smarriga!

Mitt på onsdagen är det ”vaktavlösning” på Bokbåten, Vi som bemannat biblioteket måndag till onsdag, Brittmari, Marie och jag Annika klev av och istället kom Ewa, Louise och Martina ombord. Jag har hört att det var full med besökare ombord på Runmarö, hoppas att de lånade riktigt mycket böcker!

Ja ni hör ju, det är riktigt spännande att åka Bokbåt!

Hörs snart igen!
/Annika