Bokbåtens dagbok måndag 2 oktober och tisdag 3 oktober 2017

Den första dagen i Stockholms skärgård var omtumlande, vi hade kuling hela dagen. Det blåste uppemot 20 sekundmeter i vindbyarna och nästan lika mycket hela tiden så Rödlöga krängde och rullade i vattnet så det stod härliga till. När vi besökte Söderöra, som blev dagens sista stopp, fick våra gäster hoppa över våra svabbar eftersom ett kylskåp tömt ut sitt dryckesinnehåll i den hårda sjön. Det blev ett berg glaskross och floder av utrunnet öl på golvet.

I biblioteket fick vi under dagen plocka upp nedfallna böcker och det var också bra att plocka ner allt från skyltställ och hyllor innan det föll. Men vi hade ändå glada besökare hela dagen, de hade trotsat blåsten och begivit sig till ångbåtsbryggorna och Bokbåten. Härligt! Vi var dock tvungna att hoppa över den ö som ligger längst ut i skärgården, Svartlöga, på grund av blåsten. Men vi kommer dit i vår istället!

Nu under tisdagen har vädret varit betydligt bättre, det är halvklart, varmare än igår, och solen tittar fram ibland. Vi har haft många besökare även idag, på Svartsö kom hela skolan med 19 barn ombord. De ville bland annat veta hur det är att arbeta som pilot och läsa hästböcker. På Lådna fick vi fylla boklådorna med ny fräsch läsning till alla boende på ön, både till barn och vuxna.
Husarö, tisdagens sista stopp, var väldigt välbesökt. Tror att vi hade ett rekord där med 16 besökare. Här vill man läsa kärleksromaner, en speciell författare som varit efterfrågad på en tidigare ö vill man läsa här också. Men det var ju utlånat så vi fick plocka fram alternativ. Tur att vi har ett välfyllt bibliotek ombord! Men det får ju bli lite inköp av kärleksromaner till vårturen…

Vi hörs igen imorgon!

/Annika med flera på Bokbåten