Källkritikens dag på Stockholms stadsbibliotek

Den 13 mars uppmärksammades Källkritikens dag på Stockholms stadsbibliotek. Genom ett samarbete mellan Digitala biblioteket, kommunikationsenheten, marknadsenheten och medarbetare från olika bibliotek i staden spred vi sök- och källkritik till våra besökare och till våra följare på sociala medier.

Ett av de trendigaste orden hittills 2017 har utan tvekan varit källkritik. När det talas om alternativa fakta och filterbubblor har det blivit allt viktigare att lyfta frågor om sök- och källkritik i ett digitaliserat samhälle. Metros Viralgranskaren utropade den 13 mars till Källkritikens dag, vilket Stockholms stadsbibliotek beslutade att delta i. I slutet av förra året började vi planera för hur SSB kan uppmärksamma dessa frågor. Att profilera Stockholms stadsbibliotek som en tillförlitlig aktör även när det gäller digital sök- och källkritik betraktas som en naturlig vidareutveckling av vår verksamhet.

Jack Werners källkritiska checklista

I detta syfte genomfördes dels en kampanj på sociala medier, och dels arrangerades ett interaktivt labb i rotundan på Stadsbiblioteket. Kampanjen bestod av fem filmer som spreds på bibliotekens sociala medier och laddades upp på vår hemsida. I filmerna medverkade Peter Wolodarski, chefredaktör på Dagens nyheter, Jack Werner, journalist och medgrundare till Metros Viralgranskaren, Victoria Dyring, programledare för Vetenskapens värld i SVT, Sandra Beijer, författare och bloggare och Viktor Banke, biträdande jurist och kolumnist i Metro. Dessutom deltog även våra bibliotekarier Maria Bylund, Sandra Sporrenstrand och Anna Lindqvist. I filmerna får tittarna bland annat tips på vad som kännetecknar en trovärdig källa på nätet och hur man ska tänka när man söker information på internet. Tillsammans med Jack Werner tog kommunikations- och marknadsenheterna även fram en källkritisk checklista som vi spred på sociala medier.  PR-arbetet kring Källkritikens dag resulterade bland annat i att P1 Morgon sände ett liveinslag från Stadsbiblioteket där Maria Bylund fick berätta om bibliotekens arbete med sök- och källkritik. Kampanjfilmerna rullade även i rotundan under eftermiddagen när Digitala biblioteket arrangerade sitt interaktiva sök- och källkritikslabb. Digitala biblioteket satsar i år extra mycket på MIK och digidel-frågor. En viktig utgångspunkt i arbetet är att genom workshops, föreläsningar och publika evenemang bidra till bibliotekspersonalens kompetensutveckling. Källkritikens dag var ett perfekt tillfälle att testa ett nytt pedagogiskt grepp för att nå ut på ett bättre sätt till våra besökare. Besökare och kollegor kunde under eftermiddagen mingla runt mellan olika stationer som ”Filterbubblor”, ”Fejkade nyheter”, ”Förbättra Wikipedia”, ”Googla bättre och ”Alternativa söktjänster”. Inbjudna gäster fanns även på plats för att demonstrera olika källkritiska tjänster. Martin Törnros visade sin sajt Ekokammaren.se. Sajten är ett intressant mediekritiskt projekt under utveckling som biblioteken skulle kunna använda sig av i framtiden för att skapa nya mervärden för våra besökare som vill bryta sig ut ur sin filterbubbla. SSB:s samarbetspartner Individuell Människohjälp fanns även på plats och synliggjorde vår dropin-verksamhet Digitala förstahjälpen.

Utifrån detta första steg kan SSB nu fortsätta att vidareutveckla arbetet med frågor som rör digital sök- och källkritik. Det lär utan tvekan uppstå behov av fortbildning på detta område i framtiden, både för oss på biblioteken och för allmänheten.

Erika Wallin och Åke Nygren
Stockholms stadsbibliotek

Denna artikel är även publicerad i Länsnytt nr 2 2017.