Kärlekskväll

Biblioteket och resten av kulturhuset är öppet för alla som vanligt denna måndagskväll. Men i foajén tas en ström av föranmälda besökare emot med lite extra uppmärksamhet. För sjunde gången arrangerar Haninge kommun en kärlekskväll för alla som bor eller arbetar i gruppbostäder.

Vaniljhjärtan på papptallrikar bredvid boken "Kärlekboken"

Fotocollage: Maria Rodrick Nordström

I år är det rekord med över hundra anmälda. Personalen möter många bekanta ansikten plus några extra som ”hört av en kompis att det är hit man ska gå”.

De flesta verkar känna sig hemma här; pratar med personalen, tar en tur i biblioteket eller slår sig ner vid caféet eller framför en av de publika datorerna. Några deltagare går regelbundet på Onsdaxklubben i kulturhuset, men inbjudan har gått ut brett i samarbete med kommunens tillgänglighetsstrateg.

Trots allt det vardagliga är detta alltså en speciell kväll. Medan andra besökare fortsätter sina biblioteksärenden startar programmet för kärlekskvällen. Artisten Magnus sprider passion och låter alla som vill passera genom hans glittrande kärleksportal. För säkerhets skull har han också en dammvippa att borsta bort gammal rostig kärlek med, för den som föredrar det.

Några besökare tar direkt itu med en tipspromenad i biblioteket. Det gäller att hitta och känna igen utvalda böcker som står uppställda på hyllgavlar, och den som vill tar hjälp av tejpade pilar i golvet. Efter mingel med cider och småplock är det dags att gå in i hörsalen. Det fixas förväntansfullt med rullatorer, hörapparater
och andra hjälpmedel medan några eftersläntrare smyger in mera tveksamt.

Romantiska sånger, en skröna om förlorad kärlek i Bombay och lite trolleri engagerar publiken som ger spontan feedback av alla nyanser. Efter beskedet att vi alla kan få prova på magdans efter uppvisningen utbrister min stolsgranne blixtsnabbt och ljudligt: ”Nej tack, inte idag!” Två teckentolkar gör ett praktjobb, särskilt med sångtexterna, och berättar efteråt att detta var ett positivt uppdrag. ”Inte långtråkigt en sekund!”.

Till sist förbereds deltagarna på vad de kan välja att göra under resten av kvällen. Pröva på bokklubb,
luffarslöjd, jonglering, DJ, dans eller krasseodling – det mesta med kärlekstema. Alla gillar inte allt, men alla aktiviteter finner sina användare. För det här är ju ett kulturhus med ett brett utbud som passar besökare med olika intressen och temperament.

När jag ger mig av dukas avslutningen fram – det blir musik, fika med vaniljhjärtan och prisutdelning till alla. Räkna med ännu fler deltagare nästa år.

Karin Sundström
Regionbibliotek Stockholm

Denna artikel är också publicerad i Länsnytt nr 1 2017.