Fler och fler öppnar mer

Vi ber att få presentera årets första Länsnytt med denna artikel ur tidningen med tema Rummet/platsen:

Flera kommuner i Stockholms län har börjat öppna upp sina bibliotek utanför ordinarie öppettider. Meröppet innebär att besökarna kan gå till biblioteket på tider när personal inte är på plats.

Drivkrafterna att öppna mer varierar; det kan finnas politiska beslut, krav på att öka tillgången och utlånen och behov att omfördela resurser. Men i grunden finns ofta en vilja att göra biblioteket mer tillgängligt för invånarna utifrån de förutsättningar som råder. En utgångspunkt kan vara att reflektera omkring frågan: Vems är biblioteket?

Biblioteket i skånska Veberöd brukar kallas Sveriges första meröppna bibliotek. Här infördes meröppet för knappt tio år sedan och sedan dess har många bibliotek provat olika varianter. För meröppet ser inte likadant ut överallt, det svarar mot olika behov i mötet mellan användarna i bibliotekets närområde och bibliotekets rum och funktioner. Redan 1994 inledde till exempel Vallentuna ett samarbete mellan matbutik, post och bibliotek för att kunna hålla öppet längre även om meröppet inte var ett lika vedertaget begrepp som idag. I arbete med meröppet ryms frågor om användarnas vardag och behov, biblioteksrummets utformning, säkerhet och integritet, förankring i lokalsamhället. Det kan också innebära nya arbetsmoment och kunskapsbehov hos bibliotekspersonalen. Hur ger vi stöd till användare vi inte träffar öga mot öga?

Jönköpings län drev 2015-2016 ett projekt kring utveckling av meröppet. De övergripande målen var att ”öka utnyttjandet, tillgängligheten och servicen”. De kommer i skriften ”Meröppet – mer än bara öppet” med en rad tips kring införandet av meröppet. Rummet är viktigt; allting behöver fungera tillfredsställande även när personal inte finns på plats. Det finns mycket praktiskt att tänka på: utlån, exponering av medier, skyltning och kommunikation. Och förbättringar som görs är förstås av godo även under vanlig öppettid.

Regionbiblioteket har på sistone sett ett ökat intresse för meröppet. Vi skickade därför ut en fråga om meröppet till alla länets kommuner. Svaren vi fick resulterade i en översiktskarta och berättelser från fyra kommuner som löst behoven av meröppet på lite olika sätt. Vi bjuder också in till en träff om meröppet på Arena Rotebro den 19 april. Här ges möjlighet för de som är nyfikna på möjligheterna med meröppet att träffa andra som varit igång ett tag och för samtliga att diskutera och ställa frågor.

Redaktionen

Denna artikel är också publicerad i Länsnytt nr 1 2017.