Poesi på bibliotek

Kaffekopp och bulle, bakgrund öppet vatten och hus

Foto: A. Lissenko

Poesin tar plats igen, först kom den danska poesivågen med poeter som Yahya Hassan, Olga Ravn och Asta Olivia Nordenhof. Debutsamlingarna hos det danska förlaget Gyldendal sålde snabbt slut och det tog inte långt tid innan en poesidebatt blossade upp i Sverige. Var var den svenska poesivågen? Var poesin död? Fanns den? Och om inte, vems fel var det? Förlagens, författarnas, kultursidornas?

Ingen skyllde mig veterligen på biblioteken, förutom vi själva. I skriften Synen på skönlitteratur (2015) presenterades en enkät som visade att bibliotekspersonal i Sverige knappt läser poesi och att det var ovanligt med ett uttalat uppdrag kring poesin. Då såg det ut att vara illa ställt, men nu, ett drygt år senare kan man nästan drista sig till att tala om en poesivåg.

I våras kom 10TAL med ett temanummer om poesi och den nya poesins företrädare, som Anna Axfors och Elis Burrau. Bonniers har gett ut antologin Svensk Poesi på över tusen sidor, Brombergs publicerar sedan några år debutantologier under namnet Blå blixt och såväl stat som regioner och kommuner prioriterar poesiscenen på olika sätt. Och kanske är det just som en scen, eller händelser på en scen, som vi behöver tänka på poesin. Poesin utvecklas i många sammanhang: poetry slam, estradpoesi, bloggar, tidskrifter (10TAL, OEI, Ponton, Lyrikvännen, Ett lysande namn, Populär poesi) och inte minst på biblioteken.

Under 2016/2017 pågår den kulturrådsfinansierade fortbildningen LiSA, Lyrik i skönlitterärt arbete som Länsbibliotek Halland arrangerar i samarbete med Regionbibliotek Stockholm och Kultur i Väst. Här får bibliotekarier från hela landet en rejäl påfyllning av kunskaper och inspiration kring läsfrämjande arbete med poesi. Här knyts också kontakter för ett fortsatt nationellt erfarenhetsutbyte. På öppningsträffen reste gruppen till Wanås skulpturparks Litteraturdagar och lyssnade på bland andra Ann Jäderlund. Därefter workshoppades det med Magnus William-Olsson och skapades remixer, poesilistor och inläsningar.

Regionbiblioteket arrangerade tidigare under året några träffar kring poesi på bibliotek där medarbetare från vårt län fick ta del av tendenser, metoder och utveckla arbetet med poesi på de egna
biblioteken. Det var allt från “Öppen scen” till poesibokcirklar, poesibingo med mera. Stockholms stadsbibliotek fick mersmak och har nu arrangerat en liknande fortbildning för sin egen personal. Även på andra håll i landet görs mycket spännande kring poesi. I Varberg har man till exempel arbetat med lyrikcirklar för nyanlända och i Halland tog biblioteksorganisationen över arrangerandet av poetry slam med lyckat resultat.

Den som arbetar med poesi på bibliotek kommer troligen och förhoppningsvis i kontakt med såväl etablerade författare som amatörpoeter. Poesi är mer än boksamlingen och det finns många
möjligheter för biblioteket att bredda arbetet med poesi. Några exempel på källor som är fria att använda, exponera och spela upp i biblioteket:

Podpoesi.nu – samtida poeter läser upp sina egna dikter, möjlighet att skapa listor, samplingar med mera.

Litteraturbanken.se och Lyrikskolan – hundratals fria verk i epub och pdf, många med handledningar.

LyrikcirkelnBokcirklar.se. Varje cirkel inleds med en presentationstext och möjlighet att delta online eller att använda materialet på egen hand, till exempel i bokcirklar på biblioteket. Höstens cirklar handlar om Rut Hillarp, Henry Parland och Edith
Södergran. Alla dikter finns fria på Litteraturbanken.se.
Biblioteket kan vara en brygga mellan att läsa dikter och deckare, mellan läsande och skrivande och mellan att skriva för byrålådan och att hitta en publik. Varför inte lägga in diktläsning i ett språkcafé eller skrivövningar i en bokcirkel?

För dig som söker kontakt med andra som utvecklar poesiarbetet är facebookgruppen “Poesi på bibliotek” en bra plats att ställa frågor och få tips. Och för dig som vill väcka din egen poetiska ådra finns mängder av övningar och appar att testa. Själv har jag de senaste dagarna testat appen Haikujam. Här är det treradingar som gäller, en rad var av anonyma författare från hela världen. En av dikterna blev så här:

Toast and coffee
Sandwich and juice
Paratha and dahi

Så öppnades världen lite den morgonen, långt från debatten om poesins status.

Annika Hermele
Regionbibliotek Stockholm

Denna artikel är också publicerad i Länsnytt nr 3-4, 2016: http://regionbiblioteket.se/om-lanets-bibliotek/lansnytt/