Barnens bokbuss – Stockholms stadsbiblioteks minsta, rullande bibbla!

Foto: Christina Johnson

Barnens bokbuss är Stockholms stads enda kvarvarande bokbuss. Huvuduppdraget är att åka till förskolor i ytterstaden som har svårt att ta sig till sitt lokala bibliotek, men eftersom ett mobilt bibliotek lämpar sig särskilt bra för ”pop up-verksamhet” samarbetar vi också med andra bibliotek och externa aktörer och dyker upp på festivaler, kulturdagar och badstränder runtom i staden.

Bussen, som egentligen inte alls är någon buss utan en specialinredd lastbil, besöker idag ca åttio förskolor, ett antal dagbarnvårdare och några fritids på fast turlista. Men på helger och lov går det bra att boka bussen (inklusive chaufför) till olika slags event. Kulturfestivalen i augusti är ett stående inslag, men även Nationaldagsfirandet på Skärholmens gård, 127-festivalen och julmarknaden i Akalla By börjar bli tradition. Andra spännande uppdrag kan vara att stå inne i foajen (!) på Orionteatern och läsa Barbro Lindgrensagor och pyssla Loranga-tehuvor, eller att ansiktmåla hundra små tigrar i halv storm på en byggarbetsplats i Hjorthagen under ”Gasklockans dag”.

Dock är det är inte bara festligheter vi ägnar oss åt – Barnens bokbuss besöker också ett stort asylboende samt ett skyddat boende för kvinnor och barn. I skrivande stund planerar vi även att utöka verksamheten med besök på ytterligare ett skyddat boende, ett transitboende, samt ett boende för ensamkommande flyktingbarn.

Den här typen av verksamhet är oerhört viktig, men mer tidskrävande på ett annat sätt än de ”vanliga” bussbesöken. Det kräver ett annat slags förberedelser, särskilt när det handlar om boenden med flyktingar där det i dagsläget råder lätt kaos. Det gäller att rusta sig med ett stort mått tålamod. Bara att få tag i rätt person som kan ge en relevant information om boendet och hjälpa till att sprida att en kommer kan vara svårt. Det är också viktigt att inte ha höga förväntningar på att besöket ska bli på ett speciellt sätt utan försöka vara öppen och våga improvisera. Naturligtvis ska en tänka till och ta med sig biblioteksinformation på de aktuella språken, rätt böcker på dessa språk (ord-bildböcker, svensk grammatik på olika språk och parallellspråkiga bilderböcker är ett hett tips!) och bibliotekspersonal som talar de boendes modersmål. Men grammatikböcker i all ära – ta gärna med något enkelt pyssel att möta både stora och små kring; glöm inte bort att det viktigaste med besöket faktiskt kan vara att ge dessa utsatta människor en bra bild av biblioteket. Biblioteket som kan ge möjlighet till kommunikation med världen, möjlighet att få vila i modersmålet, men också kan vara en ingång till det nya språket – en gratis frizon helt enkelt i det nya, kalla, okända landet Sverige.

Jessica Pellegrini
Stockholms stadsbibliotek

Denna text är även publicerad i Länsnytt nr 1 2016, hela det numret med tema Mobilt finns att läsa här.