Bokbussen i Haninge

Foto: Eva Hedberg

Sedan hösten 2009 har bokbussen kört runt på vägarna i Haninge. Varje månad gör den ett 50-tal stopp på förskolor, dagliga verksamheter, grupp-bostäder, träffpunkter för seniorer, äldreboenden och några allmänna hållplatser i kommunens ytterområden.

Efterfrågan är stor och turlistan utökas varje år. Tre dagar i veckan är bokbussen ute och bemannas då av två personer. På Muskö, Dalarö och i Vendelsö finns träffpunkter där pigga pensionärer träffas, umgås och deltar i olika aktiviteter. När bokbussen kommer till träffpunkten på Dalarö sitter pensionärerna förväntansfullt och väntar på sina beställda böcker. Det mest efterfrågade är deckare, kärleksromaner, biografier, böcker om handarbete och Stockholm på 50-talet. Siw Kjellgren, som förestår verksamheten, har tillsammans med pensionärerna startat en bokcirkel som just nu läser Kristian Gidlunds I kroppen min. På träffpunkten finns även ett bokskåp med en deposition från biblioteket i Handen som delvis byts ut vid varje bokbussbesök.

Bokbussen besöker för närvarande fem dagliga verksamheter för personer med funktions-nedsättning. På Handgruppens dagliga verksamhet har intresset för läsning ökat för varje år.

Maria Hållberg och Jenny Larsson är två av bokbussens flitigaste låntagare. Maria lånar helst cd-skivor med Magnus Carlsson och böcker om smink och frisyrer. Jenny lånar gärna lättlästa böcker om kärlek. På en annan daglig verksamhet, Aktivitetshuset, startades hösten 2015 en bokklubb i anslutning till bokbussens besök. Bokbusspersonalen läser högt och visar bilder och tipsar om nya böcker. Flera av låntagarna på de dagliga verksamheterna har ringt och önskat att få låna från bokbussen även på sin fritid, så nu åker bokbussen till fyra olika gruppbostäder varje månad.

Bokbussen deltar också vid olika fritidsmässor och prova på-dagar för unga och vuxna med funktions-nedsättning, till exempel Beachpartyt på Dalarö och minfritid.nu.

Helena Andersson
Pia Andersson-Wredlert