Wikipedia i grundskolan

Foto: Cilla Dalén

Vi har i vår gjort ett spännande projekt med en förberedelseklass på högstadiet. Klass 7-9B har skrivit i somaliska Wikipedia om ALMA-priset, Astrid Lindgren och PRAESA!

Att själv skriva i Wikipedia ger god inblick i dess för- och nackdelar. På många håll arbetar gymnasieelever och högskolestudenter med att träna sitt vetenskapliga skrivande och trimma sina ämneskunskaper genom att skriva eller förbättra artiklar i Wikipedia. Och samtidigt bidrar studenterna till Wikipedias kvalitet.

För oss som arbetar i grundskolan fungerar det inte att låta eleverna arbeta självständigt i Wikipedia. Wikipedia har kriterier för bland annat innehåll, språk och form, och ofta är varken elevernas språkkunskaper eller ämneskunskaper tillräckligt goda. Däremot kan elever och vuxna skriva och redigera tillsammans.

I 7-9B går det nyanlända elever med ursprung i Somalia och i klassen arbetar lärarna Annika Renberg och Yosuf Mohamed. Genom det här arbetet har eleverna tränat de flesta av de förmågor som anges i kursplanerna för svenska som andraspråk och för modersmål, och dessutom passade det in i skolans arbete med ALMA-priset. Vi har faktiskt också bidragit till att utveckla somaliska Wikipedia litegrand, och kanske kan det skapa ringar på vattnet så att fler somalier som utbildar sig i Sverige väljer att bidra till Wikipedia. Wikipedia som fri resurs för kunskaper har stor potential bland annat för fattiga länder.

I detta projekt har lärare och elever skrivit tillsammans, samma text på svenska och på somaliska. Jag har deltagit dels genom att först informera om Wikipedia och uppmärksammat eleverna på hur liten somaliska Wikipedia är jämfört med den svenska. Vi tittade på siffror om hur många som redigerat i somaliska Wikipedia under en månad (8 personer) jämfört med i svenska Wikipedia (800 personer) och vi kollade på hur artikeln om Mogadishu i somaliska Wikipedia vuxit fram under mer än tio år. Jag var också med under ett lektionspass när eleverna sökte information och sparade källor för att kunna skriva bra artiklar. Själva bearbetandet av informationen och skrivandet har lärarna och eleverna jobbat med utan mig. Som skolbibliotekarie är jag ofta med i delar av något arbete, förhoppningsvis där jag gör mest nytta, medan större delen av arbetet leds av lärarna.

I början av april kom Sara Mörtsell från Wikimedia Sverige och Tal Lewinsky från Tensta bibliotek för att närvara på lektionen då klassen publicerade sina texter i somaliska Wikipedia. Sara har hjälpt mig i planeringen av detta arbete och Tal möter våra elever och andra unga somalier på vårt närmaste folkbibliotek. Med Saras stöd under själva publiceringen blev det tre riktigt fina artiklar. Det blev en festlig lektion där stolta elever och vuxna avslutade med att äta salta pinnar. Och eleverna fick fina tröjor i present av Wikimedia Sverige.

Förhoppningsvis har vi förutom de pedagogiska vinsterna med detta projekt även sått ett frö för att fler somalier i Sverige ska använda sina kunskaper för att utveckla somaliska Wikipedia. Kanske genom ett samarbete mellan folkbibliotek och somaliska föreningar?

Cilla Dalén
Hjulsta grundskola

Denna artikel är också publicerad i Länsnytt nr 2 2016, tema Lärande.