Förordet ur vårt färska nummer fyra av Länsnytt!:

Öppna bibliotek

Just i detta nu när så många flyr från krigets fasor och söker sig till vårt land kan våra bibliotek göra skillnad för många. Tillsammans med många andra samhällsfunktioner, organisationer, föreningar och inte minst alla hjälpande människor kan vi visa vårt öppna samhälle där inte minst biblioteken som finns överallt och har gott öppethållande med personal bör spela en roll. En självklar mötesplats för alla oavsett bakgrund, utbildning, pengar, arbete och bostad.

Vi har under hösten bedrivit en studie för att få mer kunskap om hur biblioteken kan vara bättre rustade att möta människor med olika bakgrund och kunskap. Vad ska vi fokusera på? Carlos Rojas berättar kort om studien Asylsökande och bibliotek i detta nummer men det finns även en särskild rapport.

Bibliotekslagen är tydlig med att biblioteken ska verka för det demokratiska samhällets utveckling och att biblioteksverksamheten ska vara till för alla. Det förpliktigar och gör att biblioteket ska kunna bemöta personer oberoende av ålder, kön, funktionsuppsättning, sexualitet, religion och etnisk tillhörighet. Vi ska göra det med lyhördhet, kompetens och utan förutfattade meningar.

Lagen lyfter särskilt fram prioriterade grupper och från Regionbibliotekets sida har vi under 2015 arbetat med ett starkt fokus på dessa grupper. Förutom studien om asylsökande även projekt som berör personer med funktionsnedsättning. En lärdom är att när vi utgår från personer med störst behov så ger detta förbättringar för samtliga användare av biblioteket. Det gäller såväl biblioteksrummet, bemötandet som vilka former av media som används.

Men vi kan inte klumpa ihop våra besökare i grupper utan vi måste se individer utifrån de förutsättningar och behov de har. Detta kräver kompetens, eftertanke och tid att reflektera över hur vi bäst möter våra användare.

Biblioteksrummet som en demokratisk arena kommer att få större betydelse på sikt. Vi behöver lokaler som inte i sig självt ger vissa grupper fördelar. Ett öppet rum där en kan vara på lika villkor och vi kommer att behöva fler sådana rum och inte färre. Det behövs i storstaden såväl som på landsbygden.

Ett utökat användande av bibliotekets rum som det lokala samhällets mötesrum för bl.a. föreningar stärker det demokratiska arbetet. De meröppna biblioteken ger denna möjlighet. Öppna bibliotek är en viktig del i det öppna samhället som är en grund för en öppen demokrati.

Till sist vill vi på Regionbiblioteket önska er
sköna dagar över jul och nyår och
Ett Gott Nytt År 2016

Krister

Den här artikeln är också publicerad i Länsnytt nr 4 2015 med tema Demokrati.