#STHLM PRATAR

En kväll i månaden samlas stockholmare på Stadsbiblioteket för att prata ”Stockholmsnackisar”. I en tid då vi allt oftare umgås via datorn och sociala medier tyckte vi att det var hög tid att flytta samtalen från nätet till biblioteket, en av Stockholms få allmänna mötesplatser. Att kunna föra öppna samtal på offentliga platser känns allt mer angeläget och att döma av stockholmarnas uppskattande reaktioner är vi övertygade om att detta är en för biblioteken viktig uppgift. Eftersom mediernas intresse för STHLM PRATAR ocsthlm-pratar-webbkså har varit stort förstår vi att vi ligger rätt i tiden. Det finns helt enkelt ett sug efter publika samtal och möten.

Januari 2014 drog vi igång STHLM PRATAR. Stockholmare som vill prata, lyssna, lära, reflektera och få nya perspektiv på aktuella ämnen som rör Stockholm är välkomna att vara med i samtalen som äger rum i vår programhörna en torsdag i månaden. Ämnena väljs ut efter vad vi snappar upp från nyhetsmedia och lunchrum. Det kan vara om Stockholms kafékultur, BB-krisen, tiggeriet på våra gator, rivningsvågen, Husby-kravallerna, Efter valet – vad händer i stan, gentrifiering, den alkoholfria trenden, julfirandet i Stockholm, Slussen, kollektivtrafiken, EU-migranternas situation och om Unga Klaras och Stadsbibliotekets samarbete kring rasism. Vissa ämnen som t ex Slussen, EU-migranter och stadsplanering drar mer pratglada stockholmare än andra.

Till varje samtal bjuder vi in två eller tre gäster som är extra insatta och engagerade i frågan och våra gäster är mer eller mindre välkända. Samtalen leds av studerande från Journalisthögskolan. De ingår också i vår redaktion och tillsammans jobbar vi fram ämnen och frågor. Anne Dehaim och Cecilia Åkerdahl från Stockholms stadsbibliotek ansvarar också för programmen. Följ STHLM PRATAR på Facebook!

Cecilia Åkerdahl, Stockholms stadsbibliotek