Möten med läsning i Upplands Väsby

Kommuninvånare med funktionsnedsättning lyfts fram som en prioriterad målgrupp i varje biblioteksplan, så även i Upplands Väsby. Hur ska vi omsätta den formulerade prioriteringen i praktisk verksamhet? Jämsides med folkbiblioteket arbetar de sociala enheterna med att stödja personer ur samma målgrupp. Ett dussintal dagliga verksamheter erbjuder meningsfulla aktiviteter åt vuxna med behov av särskilt stöd.

Man sysselsätter sig med t.ex. målning, snickeri eller bakning. Handledarna skapar varsamt en förtroendefull relation med deltagarna. Här finns trygga, välbekanta miljöer för nya möten med läsning. Biblioteket vill på sikt upprätta en varaktig kontakt med de dagliga verksamheterna och använda dem som kanaler för vårt läsfrämjande uppdrag. Förutom lånekort och tillgång till vårt bestånd erbjuder vi fortbildning om anpassade medier (tryckta och digitala, texter och inläsningar), hittar litteratur på aktuella teman och bevakar nyutgivningen.

Bibliotekarien ger förslag på läsaktiviteter som handledare och deltagare kan genomföra tillsammans som omväxling och komplement till den ordinarie verksamheten, och tipsar om enkla metoder för att väcka deltagarnas läslust. Handledarna återkopplar till bibliotekarien, som får värdefull kunskap om hur titlarna i beståndet har tagit emot. Formen för samverkan mellan biblioteket och de dagliga verksamheterna har prövats med en utvald enhet inom ramen för Regionbibliotekets projekt Möten med läsning under våren och kommer att erbjudas till fler verksamheter i höst.

Tomas Boij , Upplands Väsby bibliotek

gst