Ta del av årets biblioteksstatistik

Nu finns möjligheter att grotta ned sig i biblioteksstatistik eftersom Kungliga biblioteket lägger ut rapporter på sin webbplats. För Stockholms län kan jag konstatera att de fysiska besöken fortsätter att öka och når över 14,5 miljoner, en ökning på över en halv miljon sedan 2013. En del förklaras med valåret men absolut inte allt.

Lånen minskar däremot med nästan en halv miljon och det är inom gruppen AV-media denna minskning sker. Pappersboken ligger på samma nivå som förra året medan eboken ökar med dryga 10 procent. Att nedladdningen av eböcker till viss del planar ut eller till och med minskar i några kommuner, beror till viss del på att spärrarna har dragits åt ytterligare.

Nästa vecka kommer en slutgiltig rapport från KB där vi kan se riket i sin helhet. Jag tackar Cecilia Ranemo på KB som har fått jobba hårt för att sjösätta denna omfattande statistik. Ta och titta på siffrorna, det är spännande värre.

//Krister Hansson