Möten med läsning – en rättighet för alla hela livet

Att lämna skolan och gå in i vuxenlivet innebär ofta en stor utmaning. Det gäller inte minst för ungdomar med funktionsnedsättning. För många av dem blir studentdagen inte bara en dag fylld av glädje utan innebär också slutet på en strukturerad lästräning. Möjligheten att få ta del av skönlitteratur och dagstidningar genom högläsning minskar också.

Ungdomar med funktionsnedsättning som går ut gymnasiesärskolans individuella program går oftast vidare till så kallad daglig verksamhet. Daglig verksamhet är den vanligaste insatsen enligt LSS (lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade). Den riktar sig till personer i yrkesverksam ålder som inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande och som har autism och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Totalt deltar över 30 000 personer i Sverige i daglig verksamhet.

Många ungdomar med funktionsnedsättning har genom skolans försorg varit flitiga besökare av både skolbibliotek och folkbibliotek. När de har avslutat sin skolgång får de oftast inte den coachning och ledsagning som behövs för att de ska kunna fortsätta ta del av bibliotekens utbud.

Kan vi på biblioteken göra något för att denna målgrupp ska få samma tillgång till litteratur, läsande och biblioteksbesök som andra vuxna personer?

På Regionbibliotek Stockholm pågår just nu ett läsfrämjandeprojekt (Möten med läsning) speciellt för personer med funktionsnedsättning. Projektet genomförs med medel från kulturrådet och kommer att pågå under ett år i fyra utvalda kommuner, Botkyrka, Upplands Väsby, Täby och Haninge. Den största delen av projektet ägnas åt läsfrämjandeaktiviteter i samarbete med omsorgen. Syftet är att samarbetet ska leda till kompetensutbyte och långsiktig samverkan mellan biblioteken och omsorgen. Det leder förhoppningsvis i förlängningen till att personer med funktionsnedsättning kan få vara läsare och lyssnare genom hela livet.

Pia Andersson Wredlert, Regionbibliotek Stockholm

Bild på läsande person

Foto: Pia Andersson Wredlert

Den här artikeln är även publicerad i Länsnytt nr 1 2015 med tema Ung. Läs hela länsnytt här.