Digitala resurser på Högdalens bibliotek

Eftersom många personer återkommer vid flera tillfällen får man möjlighet att följa besökarnas inträde i den digitala världen och se hur de gradvis blir mer självsäkra, vilket så klart känns väldigt roligt.

Under Medborgarveckan i oktober 2014 ordnade Högdalens bibliotek en dag med drop-in då bibliotekarierna Daniel Lagerkvist och Åsa Thernell visade e-böcker och digitala resurser vid ett informationsbord. Bokbordet stod kvar hela veckan med informationsmaterial om e-böcker, lättläst, talböcker, äppelhyllan och Dyslexiförbundet. Dessutom ordnades Seniorsurf och på torsdagen var det Digitala första hjälpen som är en fast programpunkt på Högsalens bibliotek. Så här berättar Daniel Lagerkvist:

”Jag har haft digitala första hjälpen sedan i våras och det är ett väldigt roligt och stimulerande inslag där man får alla möjliga frågor. Där är det nästan uteslutande seniorer som vill ha hjälp, ofta kvinnor. Många är nyfikna på hur det fungerar med nya sociala medier som till exempel Facebook, eller bara att skaffa en e-postadress”.

Daniel Lagerkvist tycker att satsningar som Medborgarveckan är bra för att göra folk uppmärksamma på vad biblioteken kan hjälpa till med i digital väg men han tror även på värdet av fasta programpunkter som Digitala första hjälpen. ”Eftersom många personer återkommer vid flera tillfällen får man möjlighet att följa besökarnas inträde i den digitala världen och se hur de gradvis blir mer självsäkra, vilket så klart känns väldigt roligt”.

Medborgarveckan på Högdalens bibliotek, Daniel Lagerkvist vid informationsbordet. Foto: Hanna Johansson

Flera bibliotek i länet uppmärksammade Medborgarveckan i oktober 2014, med olika digidelaktiviteter. Vi försökte bevaka och göra några nedslag till Länsnytt och för att lyfta lite goda exempel här på bloggen.

Medborgarveckan arrangerades av Digidelnätverket 6-12 oktober 2014, en vecka med fokus på digital delaktighet och e-tjänster. Flera bibliotek och länsbibliotek deltog. Läs mer om Medborgarveckan.

Den här artikeln publicerades i Länsnytt nr 4 2014 som hade tema ”E för alla”.

//Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm