Konferensen Mötesplats Borås

Här kommer några nedslag från Konferensen Mötesplats Borås som i år hade temat: Forskande praktiker och forskare i praktiken. Roger Blomberg, Docent, Biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås inledde dagen genom att reflektera kring ”En forskares roll och uppgifter i bibliotekspraktiken”.

Vi deltagare fick sedan välja mellan tre parallella paperseminarier. Jag valde att lyssna på bland annat Peter Björkman, bibliotekarie i Botkyrka kommun om ”Folkbibliotekens uppdrag med avseende på litteracitet och flerspråkighet hos kortutbildade vuxna med svenska som andraspråk”. I dagens samhälle är läskunnighet en förutsättning för demokratisk delaktighet och i Botkyrka har man under en längre tid arbetat på flera sätt med  läskunnighet bland vuxna. De ordnade bland annat en konferensvecka i juni, 2014 för att belysa dessa områden. Regionbibliotek Stockholm genomförde i samband med detta en fokusgrupp kring illiteracitet. Läs Peters Björkmans angelägna paper!

pbm

Efter lunchen var det dags för bokrelease. Malin Ögland (fd. utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm numera länsbibliotekarie vid Uppsala länsbibliotek) presenterade sin studie Från Kalix till Ystad – observationer på folkbibliotek. Genom den så kallade TTT-metoden som betyder Tverrgående Trafikktelling och som utvecklats av norske forskaren Tord Höivik har ett antal bibliotek i hela Sverige gjort observationer av vilka aktiviteter som pågår i biblioteksrummet och av vem de utförs. På så vis får man bland annat ett underlag att diskutera och utveckla sin verksamhet. På Regionbibliotek Stockholms webbsida finns mer information om observationer och mallar för de bibliotek som vill använda metoden/metoderna.

IMG_8071

Lotta Åstrand, avdelningschef för Kundtjänst och kommunikation på KIB tog sedan vid om ”En forskande praktiker berättar ur forskningsbiblioteksperspektiv” med underrubriken ”I huvudet på användarna”. Åstrand tog upp olika metoder för att som bibliotek och biblioteksmedarbetare fortlöpande arbeta med forskning i praktiken. De tre olika metoderna handlar om att läsa, samtala, skriva och lyssna. På Karolinska Institutets bibliotek Universitetsbibliotek har man bland annat en bokcirkel där man läser olika romaner med tema döden och annat sjukdomsrelaterat för att få en fördjupad förståelse av behoven hos användarna. låm

Sedan var det dags för ytterligare paperseminarium och min egen presentation om Nationella minoriteter och bibliotek.

Ann Lundborg, Kultur Skåne berättade om ”Bibliotek som kulturhus – En diskursanalytisk studie i hur folkbiblioteket som kulturhus framträder i kultur-/och biblioteksplaner”

Pamela Schultz, Nybacka Södertörns Högskola och Ann-Sofie Wennbrink, Södertörns Högskolebibliotek presenterade Biblioteksbesökets värde: En studie av besökarna vid Södertörns Högskolebibliotek,
Huddinges huvudbibliotek och Flemingsbergs områdesbibliotek  De har bland annat observerat biblioteksrummen för att få ökad kännedom om ”Vad innebär bibliotekets värde, och specifikt ur ett rumsligt perspektiv?” Ur ett verksamhetsperspektiv ville man även få ökad kunskap om ”Vet vi vad besökarna använder biblioteket till? Är det vad vi tror de vill ha?” ”Vilka miljöer stimulerar/inbjuder till vilken verksamhet?”

psnm

Schultz Nybacka mfl. skriver i papret:

”På biblioteket förenas mänskliga sinnestillstånd med mänsklig handling och framstår som ett slags förbindelse-zon mellan ”göra” och ”vara”-verksamheter. Inte bara i samtiden eller nuet, utan i mellanrummet mellan förflutenheten och
framtiden. På så vis framstår bibliotekets rum, där biblioteksbesökets värde skapas, som ett slags ”hoppets rum” (space of hope) i samhället.”

Den längre rapporten från projektet finns att läsa här.

Sammantaget var konferensen intressant och givande även om utrymmena att tillsammans reflektera och samtala kring viktiga frågor för biblioteken var begränsade. Ett stort plus är att alla paper från seminarierna finns att läsa i efterhand. Jag hade även gärna lyssnat på seminariet om ”Kartläggning av bibliotekens mediestrategier” med Gullvor Elf & Åsa Söderlind, Högskolan i Borås. Rapporten som framtagits på uppdrag av Svensk biblioteksförening finns dock att ladda ned  ”Vi arbetar i medborgarnas tjänst”

Tack till arrangörerna.

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm som även tagit korten.