Biblioteken deltar i Medborgarveckan

Vi skrev tidigare om Medborgarveckan 6-12 oktober, en nationell kampanjvecka med fokus på digital delaktighet och e-tjänster. Medborgarveckan arrangeras av  Digidelnätverket och är öppen för alla som vill jobba för ökad digital delaktighet. I dagarna har 119 aktörer har anmält sig, och en stor del av deltagarna är bibliotek och SeniorNet-föreningar från hela landet.

Det är riktigt roligt att se att så många bibliotek i Stockholms län kommer delta med aktiviteter under Medborgarveckan. För  bibliotekens del kanske det handlar mer om att faktiskt lyfta de verksamheter som folkbiblioteken redan erbjuder sina besökare, än att  arrangera extra aktiviteter under en vecka. Men flera bibliotek verkar också satsa lite extra på datorhjälp och visningar av e-tjänster under 6-12 oktober.
Jag har frågat biblioteken i länet om ni kommer att delta i Medborgarveckan och vad ni kommer att göra, och efterlyst lite exempel. Jag har fått en del svar och tips på aktiviteter som jag kommer att lyfta fram här för inspiration och idéer till fler. Kommer ditt bibliotek delta med aktiviteter under Medborgarveckan går det fortfarande bra att maila oss.

Vilka bibliotek i länet är anmälda? Här kommer hela listan. (Saknar du ditt bibliotek, återkom gärna via mail).

Tyresö bibliotekMedborgarveckan_bloggbild
Värmdö bibliotek
Biblioteken i Södertälje
Sigtuna bibliotek