Regionbiblioteket på Bok & Bibliotek 2014

Den 25- 28 september är det dags för årets Bokmässa i Göteborg. Regionbibliotek arrangerar i år Biblioteks & berättarscenen tillsammans med Kultur i Väst och  Eskilstuna stadsbibliotek. Vi medverkar med flera programpunkter.

Biblioteks & berättarscenen 2014 – Monter D05:12

Torsdag 25 september

10.00-17.00: Träffa bokcirklar.se
Under hela torsdagen finns bokcirklar.se på plats vid Biblioteks & berättarscenen. Projektledarna Annika Hermele och Hanna Johansson berättar om bibliotekens gemensamma läsarsajt, boksamtal på webben, samarbeten och projekt. Vi svarar på frågor och hjälper dig att bli medlem – om du vill. Kom gärna förbi!

10.00 -10.30 Litteraturquiz
Välkommen till frågesport i dagarna fyra! Klockan 10 varje morgon kickar det igång med ett nytt tema för varje dag. Du tävlar ensam eller i lag med max 4 deltagare. Frågorna – mycket skiftande i karaktär och svårighetsgrad. Men en skojig stund utlovas! Dagens tema: Hud. Bokpriser! Quizare är Anneli Nilsson och Patrik Schylström, bibliotekarier SSB.
Arrangörer: Regionbibliotek Stockholm och Stockholms stadsbibliotek i samarbete med Kultur i Väst.

11.30 – 12.10 Projekt Sagostunden
Projekt Sagostunden” består av två delar. Dels en observationsstudie som Åsa Hedemark, lektor vid Uppsala universitet, gör på sagostunder på fem bibliotek i Stockholms län – resultat presenteras här. Den andra delen är ett framtagande av kvalitetsparametrar för sagostunden som gjorts av Pia Borrman och Malin Ögland på Regionbibliotek Stockholm. Alla tre medverkar.
Arrangörer: Regionbibliotek Stockholm i samarbete med Kultur i Väst.

12.30 -12.50 Jag är ingen utan biblioteket!
Pamela Schultz Nybacka, lektor vid Stockholms och Örebro universitet samt Karin Grönvall, bibliotekschef Södertörns högskola reflekterar utifrån projektet ”Värdet av biblioteksbesöket” som genomfördes 2013 på Södertörn och Flemingsbergs folkbibliotek.
Arrangörer: Regionbibliotek Stockholm i samarbete med Kultur i Väst.

Fredag 26 september

10.00- 10.30 Litteraturquiz
Välkommen till frågesport. Du tävlar ensam eller i lag med max 4 deltagare. Frågorna – skiftande i karaktär och svårighetsgrad. Men en skojig stund utlovas! Dagens tema: Barnböcker. Bokpriser! Quizare är Anneli Nilsson och Patrik Schylström, bibliotekarier SSB.

13.00 -14.00 Bokcirkel med Twist
Inleds med ett samtal om bokcirklar i olika former; på bibliotek eller på nätet. Därefter bokcirklas det om Klas Östergrens nya roman.
Twist”, en berättelse om kärlek, svek och pengar, som rör sig från 60-talet till våra dagar. Bokcirklare: Gunnel Arvidsson Nilsson, prisbelönt bibliotekarie, Elias Hillström, bibliotekarie, Emma Karinsdotter, författardebutant med ”Och himlarna ska falla…” och Viktor Andersson, tillika författardebutant i år med ”Hon”. Cirkelledare: Annika Hermele och Hanna Johansson, bokcirklar.se
Arrangörer: Bokcirklar.se i samarbete med Kultur i Väst.

Lördag 27 september

10.00 – 10.30 Litteraturquiz
Välkommen till frågesport. Nytt tema varje dag. Du tävlar ensam eller i lag med max 4 deltagare. Frågorna – skiftande i karaktär och svårighetsgrad. Men en skojig stund utlovas! Dagens tema: Göteborg. Bokpriser! Quizare är Anneli Nilsson och Patrik Schylström, bibliotekarier SSB.

Söndag 28 september

10.00 – 10.30 Litteraturquiz
Välkommen till frågesport. Du tävlar ensam eller i lag med max 4 deltagare. Frågorna – skiftande i karaktär och svårighetsgrad. Men en skojig stund utlovas! Dagens tema: Deckare. Bokpriser! Quizare är Anneli Nilsson och Patrik Schylström, bibliotekarier SSB

Kultur i Väst presenterar i år ett rekordstort program på Biblioteks & berättarscenen. Se hela programmet.

Torsdag 13.45-14.15
Vad menar vi när vi säger kvalitet? – Kvalitetsdimensioner för sagostund och referenssamtal
Panelsamtal med Kungliga biblioteket, monter E04:01
Regionbibliotek Stockholm arbetar under 2013-2015 med att testa en kvalitetsmodell på bibliotekens sagostund samt på fysiska och virtuella referenssamtal. Vi möts i KB:s monter för ett samtal om Kvalitetsmodellen, arbetsprocessen och exempel på kvalitetsmarkörer i bibliotekens arbete. Kvalitetsmodellen har sammanställts av Kungliga biblioteket,  och vi arbetar med detta inom ett partnerskap med KB.
Medverkande: Elisabet Ahlqvist, Kungliga biblioteket,
Pia Borrman, Regionbibliotek Stockholm, Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm.
Samtalsledare: Anna Lundén, Kungliga biblioteket

logo_bokcirklar

Bokcirklar.se bjuder på ett varierat program med livecirklar och samtal som spänner över såväl lyrik som serier och diskussioner om läsning och cirklande.

Hoppas vi ses!