Den mycket hungriga larven på Hallstaviks bibliotek

SkärmklippLarvHallstaviks bibliotek har tillsammans med 150 personer stickat en 19 meter lång larv som har ringlat ihop sig på barnavdelningen. Idén till att sticka en larv kom från dels biblioteksormen Stickan som stickas på Almedals-biblioteket, dels från den fina boken Den mycket hungriga larven av Eric Carle.
I oktober ordnades fyra korgar som innehöll garn, en stickning på rundsticka nr 7, boken Den mycket hungriga larven och en anteckningsbok där man kunde skriva upp sig när man stickat eller skänkt garn. Korgarna har varit hemma hos personer, på förskolor, skolor, syjuntor, kyrkan, närpolisen, äldreboende, gruppboende, frisörsalong och på stickkafé. I mars samlades korgarna in och avslutade med ”Stickkafé med högläsning ” och ”Workshop för de som vill vara med och montera ihop larven”.

Det har varit sagostunder för förskolebarn och förskoleklasser. 170 barn i åldrarna 3-6 år har fått uppleva sagan om Den mycket hungriga larven av Eric Carle. Nästan alla barn i området har en relation till bibliotekslarven. En del har hjälpt till att sticka på den, då flera förskolor lånat med sig en korg för att sticka. Larven har inspirerat till vidare skapande och på flera förskolor har man gjort egna larver, fjärilar eller frukter.

Anna Mätlik
Hallstaviks bibliotek

Den här artikeln är också publicerad i Länsnytt nr 2 2014.