Länsnytts sommarnummer handlar om statistik!

Siffror till vilken nytta? Siffror, siffror, siffror möter oss dagligen och de vill tala om hur det står till i samhället, hur det går för oss. Inom biblioteksvärlden så har vi mycket siffror inte minst från den nationella statistiken som snart ska komma med sina fullständiga siffror från 2013. Vi kompletterar med särskild statistik från vårt län och kommunerna gör liknande. Vi brukar säga att kommunerna enbart ska sätta siffrorna i relation till sin egen verksamhet men det är lättare sagt än gjort. Redan statistiken som KB släpper inbjuder till jämförelser och även Biblioteksföreningens sammanställning utifrån den nationella statistiken lyfter fram ”de bästa och de sämsta”. Snabbt är medierna på och hänger ut kommuner och även politiker jämför med särskilda ”konkurrerande” kommuner. Förbundskaptenen för herrarnas fotbollslandslag Erik Hamrén säger att :”Jag älskar statistik när den är positiv för oss”. Det kan man göra men det viktiga är att använda statistiken som ett verktyg i utvecklingsarbetet och som en signal att reflektera över. Tyvärr är det ofta på sin höjd cheferna och någon ansvarig för statistikinsamling som bryr sig om de mätningar som görs. Det är viktigt att alla som jobbar på våra bibliotek reagerar. Eller som Ann Wiklund sa på vårt senaste chefsmöte när hon berättade om projektet E-serviceverkstäder: ”Man tror saker, det gäller att ha siffror på fötterna”. E-serviceverkstäderna har inriktningen Lära – Använda – Testa. På Regionbibliotek Stockholm har vi tolkat vårt uppdrag som att vi ska utveckla kompletterande kvalitetsmått som alternativ till de kvantitativa vi får från nationellt håll. Detta innebär en metodutveckling men även att vända och vrida på siffror och testa nyckeltal. Kanske ska vi utmana det gamla talesättet: ”Det finns tre sanningar: lögn, förbannad lögn och statistik”. I detta nummer av Länsnytt vill vi ge en bild av det arbete som vi och andra gör för att ge biblioteken bättre underlag för planering, utveckling och uppföljning av verksamheten. Vi har bl.a. låtit professor Lars Höglund titta närmare på SOM-institutets undersökning ”Vägskäl” ur ett Stockholms läns perspektiv. Det är ett sätt att vända och vrida på nationella siffror med Stockholmsglasögon. En intressant undersökning som presenterades i slutet av 2013 var PIAAC, den största kunskaps- och färdighetsundersökningen i Världen med bärighet på vår verksamhet. Från denna får vi ytterligare input i vårt läsfrämjande arbete och vårt arbete med ökad digital delaktighet. Malin Ögland har tittat närmare på programaktiviteter på biblioteken och startar här ett resonemang kring att den nationella statistiken inte omfattar alla aktiviteter som äger rum på biblioteken, bl.a. de som inte genomförs av personalen. Ett tecken i tiden är alla de minibibliotek som öppnar. Två tar vi upp här och med alla de nya utlåningsplatserna uppstår en svårighet eftersom lån och besök inte går att mäta. Något som KB:s statistikansvariga, Cecilia Ranemo, ofta tar upp i sina analyser. Cecilia finner ni på sista sidan där hon svarar på sex kluriga frågor. Med detta nummer av Länsnytt önskar vi på Regionbiblioteket er alla en riktigt skön och varm sommar. Krister Hansson Regionbibliotek Stockholm Det här är förordet ur Länsnytt nr 2 2013. Läs mer i Länsnytt här på vår webbplats.