Slussens bibliotek – bara böcker om Stockholm!

Här finns alla möjligheter att stifta bekantskap med Stockholms-litteraturen och den som redan är stockholmianabiten är välkommen att vältra sig i sina favoriter, upptäcka nytt och låna hem. Vi delar lokal med Faktarummet, Stadsmuseets forskarsal, och erbjuder fack-, skön- och barnlitteratur om Stockholm.

Före sommaren 2013 upphörde verksamheten på Gamla stans bibliotek och efter sommaren, söndagen 1 september, invigdes Slussens bibliotek på andra sidan vattnet, med sin helt nya nisch som Stockholmsbibliotek. Intresset för Stockholm och dess historia är stort och vårt mål är att vara rätt plats att besöka både för den som vill förkovra sig i en särskild stadsdel och den som uppskattar Jens Lapidus thrillergenre ”Stockholm noir”.

I det ”rum i rummet”, som är Slussens biblioteks första och temporära placering i Stadsmuseet, flankerar bokhyllorna ett litet utrymme med läsfåtöljer och bilderbokstråg med litteratur för de minsta. Runtomkring finns Faktarummets eget bokbestånd, kartplanscher, datorer med tillgång till Stadsmuseets databaser och övrigt utbud, som har fått maka ihop sig något sedan biblioteket flyttat in.

I vårt samboende kompletterar institutionerna varandra genom att erbjuda olika typer av service och bokbestånd, där skönlitteraturen kanske är Slussens biblioteks mest särskiljande bidrag, inklusive avdelningar för Stockholmsdeckare, Stockholmsserier och Stockholmspoesi. På facklitteratursidan kan vi inte stoltsera med ett så stort bestånd som Faktarummet, men bidrar med kategorier som Stockholmsanknutna biografier och turistguider. En annan viktig skillnad är naturligtvis att alla Slussens biblioteks böcker är till hemlån.

Med Slussens bibliotek har även litteratur och verksamhet för barn flyttat in i lokalen. Böckerna för yngre barn rör Stockholm och stadsliv i stort och för äldre barn och ungdomar finns kapitelböcker och ungdomsromaner som utspelar sig i Stockholm. Förskolegrupper från hela Stockholm är välkomna att anmäla sig till sagostunder, som bibliotekets barnbibliotekarier håller på förmiddagar innan vi öppnar för dagen.

Faktarummet och Slussens bibliotek bemannas under all öppettid med både musei- och bibliotekspersonal som hjälper besökarna med ärenden inom respektive områden, som spänner från byggnadsvårdsfrågor till Pippi Långstrump i Humlegården. Självklart erbjuder vi även den vanliga service som Stockholms stadsbibliotek står för, på så sätt att alla biblioteks böcker kan återlämnas, det går utmärkt att reservera all slags litteratur eller annan media till biblioteket, här finns Netloan-dator och skrivare, plats att studera o.s.v. För den som vill använda Slussens bibliotek som en central plats för bokåterlämning finns en återlämningsautomat i Stadsmuseets hisshall, som har mer generösa öppettider än biblioteket.

Det är lätt att få en bild av Stockholmslitteratur som en samling skildringar av innerstaden och dess historia, men bibliotekets bestånd inbegriper hela Stockholms stad och även delar av dess omnejd, arkeologiska fynd och framtidens stadsplanering, klassiska romaner bredvid okända debutanter och blandade Stockholmsfenomen som NK, mods, Bajen och Kista Science City.

I framtiden kommer Slussens bibliotek att satsa på en bredare programverksamhet, men vi har under de första månaderna begränsat oss till läsecirkelträffar, varav en i skrivande stund ägt rum. Karen Engelmanns roman Stockholm octavo, som utspelar sig i 1700-talets Stockholm, diskuterades av en grupp intresserade personer i Källarstugan, ett rum i Stadsmuseet där man återskapat en krog som legat i lokalen, i utförandet som den hade vid 1700-talets mitt. Den lyckade, stämningsfulla läsecirkelträffen är bara ett exempel på hur biblioteks- och museiverksamhet kan kombineras och ge besökaren en upplevelse utöver det vanliga.

Följ oss gärna på Facebook (Slussens bibliotek), Twitter (Slussenbibblan), där vi delar citat, och Instagram (Slussenbibblan), där vi boktipsar.

Sandra Sporrenstrand
Stockholms stadsbibliotek