Att läsa är också en sport – att nå nya läsare med nya läsande förebilder.

Dagens Nyheter har idag publicerat en artikel om ungas sjunkande läsförståelse, och lyfter fram flera privata och offentliga projekt för att främja barns läsning. Flera projekt satsar på läsande förebilder som Petter och Yohio, och Martin Widmark och André Pops är några av dem som engagerar sig i läsfrågan. Även inom biblioteken, folkbildningen och skolan finns en lång tradition av att arbeta med  läsprojekt och ungas läsning. Här skriver vi om Regionbibliotekets projekt Att läsa är också en sport som genomförts i samarbete med Riksidrottsförbundet.

AttLäsa_01_webb (2)

Det kanske inte är så kul att läsa böcker? Hur kan man annars förklara att många ungdomar, framför allt unga killar, inte läser böcker? Eller finns det någon annan förklaring?

Att läsa är också en sport är en utställning som Riksidrottsmuseet producerat i samarbete med Regionbiblioteket Stockholm, SISU Idrottsböcker, SISU idrottsutbildarna. Utställningen är finansierad av Kulturrådet.

Mål för projektet är att locka till läsande och samtal om böcker bland läsovana ungdomar och unga vuxna och att särskilt lyfta fram läsande manliga förebilder genom att visa på idrottare med läsintresse. Vi ville också ge exempel på samarbeten, nationellt och lokalt, för att nå fler läsare.
Fotbollsspelaren Henok Goitom, friidrottaren Carolina Klüft, handbollslandslagets tränare Staffan Olsson och simmerskan Maja Reichard berättar i utställningen om vilka böcker de tycker är bra och vad läsandet har gett dem.

Minst tusen barn och ungdomar har sett utställningen hittills och har också fått lyssna och samtala med författare, fått boktips från bibliotekarier, fått läspåsar till sig själv eller laget och många har också tipsat om sina läsfavoriter – här kan du se vad ungdomarna i Ulricehamn tipsade om.
Kan läsandet ändå vara skitkul?

att_lasa_infosida (2)

Regionbibliotek Stockholm
Att läsa är också en sport – att nå nya läsare med nya läsande förebilder

Riksidrottsmuseets webbsida