Biblioteken antar Utmaningen

Botkyrka kommun har antagit ”Utmaningen” och ser satsningen som en viktig del i utvecklingen av demokratin i kommunen. Utmaningen är en del av kampanjen Digidel 2013, som är öppen för alla partner.

Botkyrka kommun är sedan tidigare aktiva i Digidelkampanjen och anordnar utbildningar för medborgare i alla åldrar. De utbildningar som bedrivs i Botkyrka syftar till att få fler att använda de kommunala e-tjänsterna och delta i dialogen och debatten som pågår på nätet. Utbildningarna sker bland annat på Alby bibliotek och biblioteken är en viktig del av Botkyrkas digidelarbete.

Utmaningen är öppen för alla partner i Digidel och pågår fram till 15 april! Hittills är det 33 partners som antagit Utmaningen, samtliga listas under Insatser på Digidels webbsida. Bland biblioteken finns Biblioteket i Högsby, Örebro stadsbibliotek, Nässjö bibliotek, Växjö bibliotek, Leksands bibliotek, Länsbibliotek Sörmland.

Vilka bibliotek i Stockholms län blir först med att anta Utmaningen?
Linda Sandberg som är projektledare för Utmaningen på digidelkansliet, tycker att flera bibliotek som deltog i  Get Online Week  gjorde fantastiska insatser som de absolut borde anmäla till Utmaningen!

6 insatser kommer att premieras och få ta emot 10 000 kr vardera. Vinnarna får även en arrangerad resa till Bryssel tillsammans med EU-kommissionen och Digidels tävlingsledning.

Att anta Utmaningen är enkelt. Är ni som bibliotek redan partner i Digidel behöver ni bara logga in som vanligt och rapportera in er insats. Genom att svara på tre frågor i formuläret när ni rapporterar in, antar ni Utmaningen.

Utmaningen

Utmaningen presenteras på Internetdagarna oktober 2012.

Läs mer här:
Botkyrka antar utmaningen att bli bästa kommunen i landet.
Utmaningen! Hur får vi fler att använda nätet?

//Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm