Hallonbergen hjärta Frattamaggiore

Texten finns också publicerad i Länsnytt nr 1/2013.

Ett gäng tonårskillar brukade samlas i Hallonbergens bibliotek under 2011. Några av dem höll på med thaiboxning. De hade hört att jag hade jobbat sju år i Kambodja.

”Thaiboxas man där?”

”Jodå.”

Sedan pratade vi boxning. Varpå någon sa:

”Tänk om vi kunde åka till Kambodja!”

”Jaaa, det gör vi, sa jag spontant… vi måste bara ha pengar, och det kan vi få om vi kläcker en bra projektidé.”

”Vad är ett projekt? Och VEM skulle ge OSS pengar?!”

Bra frågor. Vi stämde träff i bibliotekets konferensrum för att bolla projektidéer och kolla upp fonder. Det blev till en vana – var och varannan fredagseftermiddag – i form av en ABF-studiecirkel om mänskliga rättigheter. Gruppen började så småningom kalla sig Hallonbergens Mänskliga Rättigheter.

Vi hittade inga fondmedel för Kambodja, men väl EU-programmet ”Ung och aktiv i Europa” varpå vi övervägde programländerna Turkiet, Malta, Tunisien, Marocko. Slutligen fastnade vi för lilla Frattamaggiore strax utanför Neapel, och ungdomsorganisationen Cantiere Giovani, som vår utredare på kultur- och fritidsförvaltningen tipsade oss om.

Under 2012 deltog ett tjugotal ungdomar i 20 studiecirkelträffar, för att bland annat förbereda en projektansökan om ungdomsutbyte. Den skrevs av Bibliotek Sundbyberg i nära samarbete med ungdomarna, som svarade på en rad svåra frågeställningar. Kultur- och fritidsnämndens ordförande skrev under, och ansökan lämnades in 2 maj till Ungdomsstyrelsen. Medsökanden och medfinansiärer till projektet var ABF Norra Stor-Stockholm, Bosnisk Islamska Församlingen i Hallonbergen och Svenska kyrkan i Sundbyberg. Ekonomiskt projektstöd lämnades även av LIONS och det kommunala fastighetsbolaget Förvaltaren, båda i Sundbyberg.

Mitt i sommaren kom det glada beskedet om att ansökan hade beviljats. Det firades med hallontårtor i Hallonbergens bibliotek. I september besökte två ungdomar och jag Neapel och Cantiere Giovani för gemensam planering av utbytesveckan. En månad senare samlades svenskarna för en förberedelsehelg i Gnesta.

Höstlovet 2012 flög så 15 unga, en imam, en präst och undertecknad bibliotekarie till Neapel för att under en vecka träffade ännu fler italienska ungdomar. Tema för workshops och praktiska övningar var mänskliga rättigheter, demokrati och identiteter. Fotboll, utflykter, dans och fester stod också på programmet.

hb1

Foto: Gessica Iadiccio

Utbytet betalades till 70% av EU. För övrig finansiering samt genomförande samarbetade de fyra sökande organisationerna. Ungdomarna har varit delaktiga under alla faser. I slutet av 2012 gjordes en utvärdering. Samtidigt förbereddes en utställning i Hallonbergens bibliotek. Lokala politiker kommer att bjudas in till vernissage och mingel med ungdomarna under 2013. Ungdomar och vuxna har hela tiden hållit kontakt med varandra genom en sluten Facebookgrupp. Projektet har uppmärksammats i lokal såväl som i nationell svensk press. Hallonbergenungdomar har även medverkat i italiensk TV.

Projektet i sin helhet var betydligt mer resurskrävande än vad vi hade planerat för. Somligt gick över förväntan bra, annat mindre bra. Det är flummigt att tro att allting ska bli som man tänker sig. I synnerhet när det är många unga med i leken. Unga som vuxna är vi ense om att det är genom att anta och hantera utmaningar, som vi lär oss allra mest.

Det bästa av allt är att vi nu alla har vänner för livet i Frattamaggiore. Vid hemresan blev det kramkalas och floder av tårar på flygplatsen. Italienarna inte bara såg ut som änglar. De var det också. Flera blev förälskade över nationsgränserna.

”Ingen i hela Hallonbergen skulle vara så snäll som de var, suckade en svensk kille.”

”Jo, du skulle kunna vara det, det vet jag.”

Det är bra om man själv kan vara en del av den samhällsförändring, som man vill ha.

Johan Rahm, Hallonbergens bibliotek i Sundbyberg

Foto: Johan Rahm