Get Online Week 2013

Missa inte Get Online Week 2013 under 18-22 mars. Det är en kampanj för digital delaktighet som pågår samtidigt i hela Europa. Syftet är att tillsammans få fler människor ut på nätet! Bibliotek och alla partners i digidelkampanjen kan delta. Nu är den en vecka kvar av anmälningstiden som går ut 15 februari –  så passa på alla bibliotek som vill vara med!

Alla aktiviteter som biblioteken gör för att hjälpa fler människor att använda internet går att anmäla till digidelkampanjen och som en del av Get Online Week: internetkurser, workshops, informationsträffar. Så inga större insatser krävs egentligen för att delta.

I Sverige samordnas Get Online Week Sverige av Digidelkansliet . Under förra årets Get Online Week genomfördes hundratals aktiviteter över hela Sverige och över 60 digidelpartners deltog.  Mediagenomslaget var stort och IT-minister Anna-Karin Hatts besökt på Kungsholmens Bibliotek var en av de aktiviteter som fick mycket uppmärksamhet under veckan. ”De flesta som hakade på förra året var bibliotek, studieförbund men även några företag. 2013 tror vi att det blir ännu fler slags partners och ännu fler studieförbund”. Läs mer på webbsidan Digidel 2013.

I år bidrar regeringen med medel för att kampanjveckan Get Online Week ska genomföras inom Digidel, medel som används för att ta fram marknadsföringsmaterial som skickas ut till alla deltagande partners.

Vad kan Get Online Week tillföra bibliotekens verksamhet? Så här skriver Ann Wiklund som är samordnare för läns och regionbiblioteken i Digidel 2013: ”Nu ska vi få ännu fler av våra politiker att upptäcka både biblioteken och arbetet för digital delaktighet! Get Online Week brukar få bra genomslag – ett tillfälle att synas, även internationellt!”.

OBS! ny sista anmälningsdag: 15 februari!
Anmälan på webbsidan Digidel 2013.

Digidelkampanjen pågår under hela 2013 så alla bibliotek och organisationer som ännu inte gått med som partners, kan bli det här.

Har du frågor om Get Online Week, kontakta digidelkansliets projektledare Linda Sandberg . För frågor om Digidel 2013 kontakta bibliotekssamordnare Ann Wiklund eller oss på Regionbibliotek Stockholm.

Digideltatuering