Bibblan svarar i topp 100

Strax före jul fick vi veta att Bibblan svarar är en av de 100 sajter som nominerats till Årets bästa av tidningen Internetworld. Läs mer om nyheterna för i år.

Det var med en enorm glädje och stolthet vi samordnare tog emot nyheten.  Vi har arbetat i den nya sajten sedan september 2011, men förberedelserna för den började förstås långt tidigare. Det finns fortfarande mycket att förbättra, inte minst vad gäller den mångspråkiga delen av sajten. Men vi gillar att sajten visar de flera hundra bibliotekarier som arbetar med att besvara frågor på ett helt annat sätt än den gamla Fråga biblioteket. Att frågearkivet skulle vara inbyggt var också en självklarhet.

Vi arbetar strukturerat med sociala medier, för att bygga på möjligheten med kollaborativt svarande. En särskild grupp bibliotekarier, den sociala specialstyrkan, som finns spridd över landet arbetar med det. Vi söker upp intet ont anande frågeställare via twitter och hjälper dem med deras problem, ofta till deras oförställda häpnad och glädje. Vill du höra mer om just detta, kom till den fjärrlånekonferens som anordnas i Stockholms den 15 april.

Bibblan svarar samordnas under 2013 av Malmö stadsbibliotek i samarbete med Regionbibliotek Stockholm och Internationella biblioteket. Under våren också av Sveriges depåbibliotek och lånecentral. Den 17 januari går tre av oss samordnare på prisutdelningsgala. Kanske vinner vi någon kategori, men hursomhelst är det en ära att vara nominerad!

Bra gjort, alla Bibblan svarar-bibliotekarier därute!

/ Anna-Stina Takala, samordnare Bibblan svarar