Bibliotek Huddinge arbetar för digital delaktighet och demokrati

Hur jobbar Bibliotek Huddinge med demokratifrågor och digital delaktighet? Vi bad Erika Hjalmarsson som arbetar med digital delaktighet på Bibliotek Huddinge skriva om bibliotekens satsningar för vårt temanummer  av Länsnytt nr 3. Detta är Erikas artikel.

Internetkurs i Vårby

Internetkurs i Vårby. Fotograf Thomas Henrikson

Första februari i år tillsattes i Huddinge en halvtids bibliotekarietjänst med fokus på digital delaktighet. Samtidigt registrerades Bibliotek Huddinge som partner i den nationella kampanjen Digidel2013. Att en del av Huddinge kommuns befolkning står utanför den digitala delaktigheten, vet vi. Vi vet också genom nationella undersökningar att det rör sig om specifika grupper där utbildning, ålder, kön och nationell härkomst är av betydelse. I bibliotekens arbete för demokrati och informationsfrihet är det mycket viktigt att försöka nå de grupper av människor som står utanför den digitala delaktigheten. Minst lika viktigt är också att kunna lotsa de som redan använder Internet till information som är av kvalité och grundar sig i ett källkritiskt synsätt.

Ett demokratiskt uppdrag för biblioteken
Bibliotek Huddinge har liksom andra bibliotek tidigare arbetat för digital delaktighet i form av utbildningar och handledningar och individuell hjälp. I och med Digidel har uppdraget blivit mer samordnat och planeras för att genomsyra olika delar av verksamheten. Bibliotekets demokratiska uppdrag hamnar i fokus och vi förväntas också att nå fler låntagare. I Huddinge drivs det digitala delaktighetsarbetet på olika plan. Vi tar kontakt med politiker, samordnare och andra beslutsfattare i kommunen och informerar dem om det kampanjarbete som pågår i Sverige och som bedrivs av Bibliotek Huddinge. Vi informerar människor genom olika kontaktnät, både befintliga och nya. Vi vill stärka arbetet genom att samverka med föreningar och organisationer som har liknande folkbildande mål och verksamhet. Vi vill även utgöra ett stöd där verksamhet drar igång. Till exempel vill vi verka för att Seniornet startar verksamhet i Huddinge.
Bibliotek Huddinge genomför Internetkurser för nybörjare, workshops i sociala medier, drop in för Internethjälp men vill också möta de människor som genom olika intressen vill lära mer om Internet. Släktforskning på nätet är ett tydligt exempel på ett intresse som kan leda människor in i digitala världen. Vilket ämne som helst kan egentligen vara en naturlig ingång till digital delaktighet oavsett om det rör sig om att klara av sina bankärenden, starta ett företag eller sköta sin trädgård. Biblioteket vägleder på nätet likväl som det lånar ut en bok, i vilket ämne som helst!

Get Online Week
I mars uppmärksammade Bibliotek Huddinge, tillsammans med många andra länder i Europa, Get Online Week med en rad olika aktiviteter som främjar digital delaktighet. Under Huddinge kommuns årliga seniorvecka anordnade biblioteket tillsammans med ABF en informationsdag om Digidel för Huddinges pensionärer. Under demokrativeckan bjöd Bibliotek Huddinge in gymnasieelever till information om bloggning och politik. Dessutom erbjuds workshops och Internethjälp under dessa veckor.

Varför är biblioteken så viktiga i det digitala delaktighetsarbetet? Biblioteken har en unik ställning vad gäller att möta människor där de står och utifrån de behov de uttrycker. Biblioteksarbete handlar om bemötande. Människor ska förstå att biblioteket är till för dem och en nödvändighet för ett demokratiskt samhälle som står för alla människors rätt till information och livslångt lärande. Att ta tillvara människors lust till lärande är grunden i digitalt delaktighetsarbete.
Lyckliga oss som får vara ledsagare in i en värld som vissa inte visste fanns.

//Erika Hjalmarsson, Digidelbibliotekarie, Bibliotek Huddinge

Artikeln är något förkortad för bloggen, läs hela artikeln här: Länsnytt nr 3.