500 gillare på facebook

Idag hände det, vi nådde upp till 500 som gillar vår facebooksida! Det vill vi fira och vem vet om det inte blir med tårta, det har jag hört att man ska få när man når ett facebookmål. 🙂

Om man ska vara lite allvarlig, varför tycker vi att det är viktigt att finnas på facebook? Regionbiblioteket har ett strategidokument för vår närvaro i sociala medier, men det ska arbetas om i höst, så det vill vi inte redovisa förrän det finns lite mer att visa.

När vi för några år sedan inledde vår facebooknärvaro, var det väl mest av nyfikenhet. Bara att finnas där var ju kul. Men efterhand har behovet av att tänka igenom närvaron vuxit. Varför är det viktigt för oss att finnas där?

I början såg vi det främst som ett sätt att sprida information om vår verksamhet. Vår gamla webbplats var mycket odynamisk och ärligt talat lite pinsam, därför såg vi facebook som ett sätt att distribuera vår närvaro över nätet. Efterhand har behovet av att skapa och underhålla relationer blivit tydligare.

Vår främsta målgrupp är bibliotekspersonal, i första hand i Stockholms län och i Mellansverige, men också över hela landet. Vad vi kan se är väldigt många av er som gillar oss biblioteksanställda, men det finns även människor som kommer från helt andra håll bland gillarna.

Som sagt ska vi arbeta vidare med strategier för vår närvaro i sociala medier under hösten, för att kunna jobba bättre och effektivare med detta. Under tiden, läs gärna det vi idag berättar på vår webb om vårt arbete med sociala medier.

500 - den 20 oktober 2011