Bibblan svarar

Nu har Bibblan svarar premiär – en virtuell referenstjänst i den sociala tidsåldern

Bibblan svarar är fortsättningen på Fråga biblioteket, som avslutades våren 2011. I Bibblan svarar fortsätter bibliotekarier att svara på frågor, men vi söker också upp dem på ett nytt sätt via sociala medier som facebook och twitter. Den 19 september startade tjänsten och budskaper spreds snabbt, särskilt på facebook och twitter.

Premiären uppmärksammades på Bok & bibliotek. Det gjordes en presentation på Biblioteksscenen och flera presentationer samt mingel i Regionbibliotek Stockholms monter.

Precis som i Fråga biblioteket deltar bibliotek från hela landet i Bibblan svarar. Totalt är det drygt 200 bibliotekarier som deltar. En grupp om runt 10 bibliotekarier arbetar med tjänsten i twitter och facebook. Precis som förut svarar vi på allt mellan himmel och jord.

Välkommen till Bibblan svarar! Läs pressmeddelandet.

Bibblan svarar